آمریکا: در صورت شکست دیپلماسی با جمهوری اسلامی آماده بررسی «گزینه‌های دیگر» هستیم

0
228

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از آمادگی این کشور برای روی‌آوردن به «گزینه‌های دیگر»، در صورتی که دیپلماسی با جمهوری اسلامی به نتیجه‌ای نرسد، خبر داد.

بلینکن، چهارشنبه، 13 اکتبر، در نشست مطبوعاتی مشترک با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، با اشاره به این‌که برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای «دیپلماسی بهترین راه است» گفت، کاسه صبر واشینگتن در حال لبریزشدن است و مهلت جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکرات رو به اتمام است.

او با اشاره به توقف مذاکرات وین پس از سرکار آمدن دولت ابراهیم رئیسی گفت: «جمهوری اسلامی از این توقف برای توسعه چندجانبه برنامه اتمی خود استفاده کرده است.»

این نشست مطبوعاتی پس از دیدار این دو مقام عالی‌رتبه اسرائیلی و آمریکایی صورت می‌گیرد.

العربیه به نقل از آسوشیتدپرس نوشت، این دو کشور از چندی پیش، مذاکرات دوجانبه‌ای را با هدف «بررسی آخرین تغییرات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی» و «مطالعه راه‌های دیگر در قبال جمهوری اسلامی» آغاز کرده‌اند.

در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی، هنگامی که یائیر لاپید به صورت ضمنی به گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد، بلینکن به‌طور خلاصه گفت: «اگر جمهوری اسلامی مسیر خود را تغییر ندهد، ما آماده‌ایم که به سایر گزینه‌ها متوسل شویم.»

یائیر لاپید نیز در این نشست گفت: «من فکر می‌کنم تمام جهان می‌داند که منظور از گزینه‌های دیگر چیست.»

او افزود: «من و آنتونی بلینکن، فرزندان بازماندگان هولوکاست هستیم. ما به خوبی می‌دانیم که گاهی اوقات برای محافظت از جهان در برابر شر، ملت‌ها مجبور به استفاده از زور می‌شوند.»

او همچنین درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت:«اسرائیل این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در هرزمان و به هرنحوی اقدام کند.»