آلمان خواستار تعلیق حکم اعدام نوید افکاری شد

0
155

بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر در وزارت امور خارجه آلمان به احکام حبس طولانی برادران افکاری از جمله به حکم اعدام نوید افکاری اعتراض کرد. نوید افکاری به خاطر شرکت در اعتراضات مرداد ۹۷ به اعدام محکوم شده است.

بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر در وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه مطبوعاتی که روز جمعه ۲۰ شهریور (۱۰ سپتامبر) در وبسایت وزارت امور خارجه آلمان انتشار یافت از احکام صادره علیه برادران افکاری اظهار نگرانی کرده و گفته است که این سه جوان به جرم اعتراض علیه دولت به احکام سنگین محکوم شده‌اند و او از احکام صادره “وحشت‌زده” شده است.

در قسمتی از بیانیه مطبوعاتی خانم بربل کوفلر آمده است: «من از مسئولان جمهوری اسلامی می‌خواهم که مجازات اعدام علیه نوید افکاری را به حالت تعلیق درآورند و به او و همچنین برادرانش وحید و حبیب امکان دادرسی عادلانه و مطابق با قانون را بدهند.»

مسئول حقوق بشر وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه خود تاکید کرده است که گرفتن اعتراف و اقرار تحت آزار و شکنجه قابل قبول و منطبق بر قانون نیست.

او در ادامه افزوده است: «این موارد نشان می‌دهد که وضعیت حقوق بشر در ایران به طور مداوم در حال وخیم شدن است و جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی که پذیرفته عمل نمی‌کند.»

در بیانیه مطبوعاتی بربل کوفلر تاکید شده  است: «دولت آلمان اعدام را به عنوان مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی تحت هر شرایطی رد می‌کند. آلمان به همراه شرکای خود در اتحادیه اروپا سال‌هاست که برای پایان دادن به مجازات اعدام در سراسر جهان مبارزه به شدت می‌کند.»

نوید افکاری، نایب‌قهرمان کشتی نوجوانان ایران به اتهام قتل یک کارمند حراست اداره آبفای شیراز و “محاربه” و شرکت در اعتراضات ۹۷ دو بار به اعدام محکوم شده است. وحید و حبیب افکاری نیز به ترتیب به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۲۷ سال و سه ماه زندان محکوم شده‌اند. هر سه علاوه بر این به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند.

دویچه وله نوشت؛ اتهام این سه برادر از سوی دادگاه انقلاب شیراز “تشکیل گروه”، “قتل یک مأمور نیروی امنیتی” و “شرکت در اعتراضات سراسری” مرداد ۹۷ عنوان شده است. این اعتراضات در جریان افزایش سریع قیمت دلار و طلا آغاز شد و به‌سرعت از اصفهان و کرج به شهرهای دیگری از جمله تهران، اصفهان و شیراز سرایت کرد.