آزادی فرهاد میثمی پس از چهار سال

0
310

فرهاد میثمی، پزشک و نویسنده‌ای که از مرداد 97 با اتهاماتی سیاسی در زندان بود، پس از اعتصاب غذای طولانی از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

میثمی به دلیل فعالیت‌های مدنی به شش سال حبس محکوم شده بود. این آزادی زودهنگام توسط خبرگزاری «شرق» نیز تایید شد، اما این رسانه مدعی شد که آزادی او پس از «گذراندن دوران محکومیتش» انجام شده است.

فرهاد میثمی که در دو دهه اخیر فعالیت‌های مدنی گوناگونی انجام داده است، از مهرماه سال جاری در اعتراض به سرکوب معترضان و مخالفت با حجاب اجباری اعتصاب غذا کرده بود.

آزادی او در روز جمعه، 21 بهمن پس از آن انجام شد که تصاویر دردناکی از او منتشر شده بود. این تصاویر از کاهش وزن شدید او طی چند ماه گذشته حکایت داشت.

تصاویر مذکور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و کنش‌گران مدنی از او درخواست کردند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به خبر آزادی میثمی از زندان، او را «مدافع شجاع حقوق بشر» در ایران خواند.

العربیه نوشت؛ مالی در توییتی نوشت: «او اعتصاب غذا کرد و با بدن خود علیه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم در پوشش اجباری، اعدام معترضان و بازداشت کنش‌گران به مبارزه برخاست.»

فرهاد میثمی پیش از آن‌که از زندان آزاد شود، در نامه‌ای خواستار توقف اعدام معترضان، آزادی 6 زندانی سیاسی-مدنی «محمد حبیبی، (فعال معلمان)، ناهید شیربیشه (از مادران دادخواه)، نیلوفر حامدی (روزنامه‌نگار)، رضا شهابی (کارگران اتوبوس‌رانی)، بهاره هدایت (فعال سیاسی)، مصطفی نیلی (وکیل دادگستری)» و توقف مقررات حجاب اجباری شده بود.