واکنش‌ها به استعفای نخست وزیر لبنان: از نتانیاهو تا حزب الله و جمهوری اسلامی

0
250

تنها ساعتی بعد از کناره گیری سعد حریری نخست وزیر لبنان، مقام های دیگر کشورها بخصوص همسایگان این کشور و جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اولین واکنش گفت استعفای حریری بیدارباشی برای مقابله با جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه این استعفا «لزوم مقابله با جمهوری اسلامی» را نشان می دهد، گفت آنها (جمهوری اسلامی) می خواهند لبنان را به سوریه دوم تبدیل کنند.

از سوی دیگر، ولید فارِس، مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در واکنش به استعفای حریری، این کناره گیری را به نشست ریاض ربط داد. اشاره او به نشستی است که پرزیدنت ترامپ در عربستان با سران کشورهای اسلامی داشت و از آنها خواسته بود مانع حمایت از گروه های تروریستی شوند.

گروه حزب الله لبنان که از سوی آمریکا و کشورهای غربی، گروه تروریستی محسوب می شود، در واکنش به استعفای حریری، آن را به عربستان ربط داد و گفت دولت عربستان به دنبال غرق کردن لبنان در فتنه و آشوب است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی  هم به کناره گیری حریری واکنش نشان داد و گفت استعفا و اظهارات حریری سناریویی دیگری برای ایجاد تنش در منطقه است.

استعفا با انتقاد از جمهوری اسلامی

سعد حریری نخست وزیر لبنان روز شنبه ۱۳ آبان از سمتش استعفا داد. او با بیان اینکه زندگی اش در خطر است، جمهوری اسلامی و حزب الله را مورد انتقاد قرار داد.

وی پس از استعفا از جمهوری اسلامی  انتقاد کرد و گفت هر جا ایران حضور یابد، فتنه به وجود می آید. ایران تلاش می کند جهان عرب را ویران کند و این شر به خودش باز خواهد گشت.

سعد حریری فرزند رفیق حریری نخست وزیر پنج دوره ای لبنان است که در بمب گذاری سال ۲۰۰۵ در بیروت کشته شد. سعد حریری یکی از افراد ثروتمند جهان است و پیشتر نیز در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نخست وزیر لبنان شده بود.

به تازگی او از نامزد حزب الله برای ریاست جمهوری حمایت کرد و راه برای میشل عون هموار شد که رای پارلمان لبنان را کسب کند. آقای عون پس از حمایت حریری از او به مقام ریاست جمهوری رسید، و در مقابل او نیز از حریری برای نخست وزیری دعوت کرد.

دقیقا یکسال پیش، رئیس جمهوری لبنان که تازه روی کار آمده بود، سعد حریری را مامور تشکیل کابینه کرد.

بنا به قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری کشور باید از میان مسیحیان «مارونی» کشور انتخاب شود، نخست وزیر باید مسلمان سنی، و سخنگوی مجلس باید مسلمان شیعه باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا می‌گوید کناره‌گیری حریری تکمیل کننده نشست ریاض است.

ولید فارس، آمریکایی لبنانی تبار شامگاه شنبه در واکنش به استعفای سعد الحریری، نخست وزیر لبنان گفت که کناره گیری وی تکمیل کننده نشست اخیر ریاض، پایتخت عربستان است.

نزدیک به آمریکا، منتقد جمهوری اسلامی 

سعد حریری مواضع منتقدانه ای علیه جمهوری اسلامی دارد و تهران را به دخالت در امور دنیای عرب متهم کرده و حزب الله لبنان، متحد اصلی جمهوری اسلامی را هم مورد انتقاد قرار داد.

در حالیکه میشل عون هم اکنون حامی نیروهای طرفدار دولت سوریه شده است، سعد حریری از مخالفان سر سخت دولت بشار و حزب الله لبنان است.

آقای حریری مرداد گذشته در کاخ سفید مهمان پرزیدنت ترامپ بود. در این دیدار بود که آقای ترامپ در حضور حریری گفت: گروه حزب الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی  است، تهدیدی برای لبنان و منطقه خاورمیانه است.

آقای ترامپ با تقدیر از نقش لبنان در نبرد با داعش گفته بود، این کشور در صف اول مبارزه با داعش، القاعده و حزب الله قرار دارد. مردم این کشور با همه عقاید و ادیان، سعی دارند کشور خود را ایمن و کامیاب نگه دارند.

به گزارش صدای آمریکا؛ وی با تقدیر از تلاش های لبنان گفت آمریکا و لبنان بیش از ۱۵۰ سال پیوند دارند.