عکس منتشرنشده اختصاصی از شاه‌دوست سلطنت‌طلبی که به جرم اقدام علیه شاه تیرباران شد! دکتر اسکندر دلدم

0
1148

طیب حاج رضایی چاقوکش کلاه‌مخملی در میدان بارفروش‌های تهران بود و دار و دسته‌ای از اراذل‌واوباش داشت و باج‌گیری می‌کرد.

قد نسبتاً کوتاهی داشت و خودش درواقع عددی نبود و بیشتر دار و دسته‌اش زیر نام او گردن‌کلفتی می‌کردند.

24129946_1765602447078547_8738857638362821053_n

یادم هست سال 1339 که رضا پهلوی در بیمارستان و زایشگاه ملکه مادر در مولوی به دنیا آمد موقع خروج فرح پهلوی و فرزندش (ولیعهد) چند گاو جلوی اتومبیل شهبانو سر برید. (خودم شاهد عینی و در محل حضور داشتم.)

در اظهار شاه‌دوستی به مناسبت‌های مختلف بسیار افراط می‌کرد و بین او و شعبان جعفری برای نشان دادن علائق شاه‌پرستی رقابت بود.

در حوادث خرداد سال 42 که پیش آمد فریب سپهبد تیمور بختیار و شاهپور حمیدرضا پهلوی را خورد و به تصور اینکه کار شاه تمام است عوامل و اذناب خود را که از قبل و مخفیانه سازمان داده بود به خیابان‌ها آورد و در اغتشاشات مشارکت کرد، ولی با سرکوب شدید غائله‌ای که توسط تیمور بختیار (رئیس فراری ساواک) و برادر ناتنی شاه (حمیدرضا پهلوی) و شرکت‌های نفتی انگلستان سازمان داده‌شده بود به همراه گروه کثیری از اغتشاشگران دستگیر و محاکمه و به اعدام محکوم شد.

در جریان محاکمه گفته شد طیب مقادیری پول برای سازمان‌دهی اراذل‌واوباش از بختیار دریافت و مقدار معتنابه‌ای هم برای خود برداشته است!

طیب پس از اعلام رأی دادگاه درحالی‌که به وحشت افتاده بود لباس خود را بالا زد و تصویر رضاشاه را که روی بدنش خالکوبی‌شده بود به دادستان و قاضی و مقامات نظامی و خبرنگاران نشان داد و با اظهار مراتب شاه‌دوستی خود تقاضای بخشش می‌کرد!

یک زن دوم و یک‌خانه‌ای هم در اطراف میدان امام حسین فعلی (فوزیه سابق) داشت و من از نزدیک او را خوب می‌شناختم و باید بگویم قربانی بی‌اطلاعی خود از بازی‌های سیاسی و دیدن عمق بازی‌های پشت پرده شد!

تا دم مرگ هم که به میدان تیر چیتگر آورده شد تا تیرباران شود جاوید شاه می‌گفت تا شاید در آخرین لحظات مورد بخشش قرار بگیرد!

پس‌ازاین غائله شاهپور حمیدرضا پهلوی از القاب خود خلع شد و از کاخ سلطنتی اخراج گردید و سپهبد تیمور بختیار در عراق (دیاله – نزدیک مرز ایران) ترور شد.

عکسی را که مشاهده می‌کنید تصویر خالکوبی‌شده اعلیحضرت رضاشاه کبیر بر جلوی بدن طیب حاج رضایی است که قبل از بسته شدن به چوبه تیرباران به خبرنگاران نشان می‌دهد