عارف: جای پسرم بودم، ژن خوب را نمی‌گفتم؛ کسانی که احمدی نژاد را به عرش خدا بردند چرا سکوت کردند؟

0
185

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون تلاش می کند اقدامات خود را در چارچوب برنامه‌ و در پاسخ به مطالبات مردم سامان دهد تا مردم دچار سرخوردگی نشوند.

محمدرضا عارف در نشست خبری ظهر امروز (چهارشنبه) خود در مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید از بخش نظارتی مجلس غافل نبوده یادآور شد: ما به دنبال این هستیم که سازوکار نظارت را با جهت‌گیری حفظ آرامش پیگیری کنیم. در صورتی که نیاز باشد از ابزارهای سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح نیز استفاده خواهیم کرد.

گزیده سخنان عارف را در ادامه می‌خوانیم:

  • اگر مجلس فعلی را با مجلس نهم مقایسه کنید می بینید این مجلس از آرامترین دوره های مجلس است و با نگاه رفاقت و تفاهم جلو می رود.
  • ما در سال ۹۲ از دولت تدبیر و امید حمایت کردیم و پس از ۴ سال امید به اصلاح داشتیم و برای پاسخ به مطالبات مردم مجددا از دولت حمایت کردیم تا این دولت بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد . با در نظر گرفتن پیش شرط ایجاد دولت و شرایط موجود انتظار ما این است که در خیلی از زمینه‌ها دولت جدی تر و مصمم تر جلو برود.
  • فراکسیون امید همزمان با تشکیل دولت دوازدهم حرکت برنامه‌ای خود را آغاز کرده. ما معتقدیم هر اقدامی باید در چارچوب اسناد بالادستی انجام شود تا پاسخگوی مردم باشیم.
  • -درباره اینکه به نظر می‌رسد مردم از عملکرد فراکسیون امید دچار سرخوردگی شده‌اند- در ماه های اول تشکیل فراکسیون تحلیلهای زیادی درباره ناکارآمدی آن در فضای مجازی انجام می شد اما در اردیبهشت سال جاری رای مردم نسبت به انتخابات قبل قویتر بود. اگر در انتخابات مجلس اختلاف نفر اول با نفر آخر ۷۰۰۰ رای بود در انتخابات شوراها این اختلاف به بیش از ۴۰۰ هزار رای رسید.
  • ما برنامه برجا و برنامه راهبردی را دنبال می کنیم و خود را موظف به پاسخگویی می‌دانیم. در شورای تهران که شورای یک دستی است، معتقد به پاسخگویی هستیم.
  • امام  می‌گفتند مجلس در راس امور است. ما جزء معدود کشورهایی هستیم که در آن هیچ مقامی نمی‌تواند مجلس را منحل کند. اصلاح‌طلبان هم همین نگاه را به مجلس دارند بخصوص در دهه ۹۰ که شعار ما عقلانیت و خرد جمعی و حضور حداکثری در همه عرصه‌ها بود.
  • بعد از دستاورد سال ۹۲ حضور حداکثری در مجلس در دستور کار ما قرار گرفت. شرایط کشور ایجاب می‌کرد که ما همدلی و همبستگی در خانه ملت را دنبال کنیم و بر همین اساس امید، آرامش و رونق اقتصادی به شعار ما تبدیل شد.
  • از همکاران فراکسیون و لیست امید تشکر می‌کنم که به این شعار پایبند بودند. خیلی جاها در راستای همین شعار و منافع ملی از منافع بخشی و حق نمایندگی خود عبور کرده‌ایم.
  • تعامل، تفاهم و همفکری جزو اولویت‌های اصلاح‌طلبان در مجلس بوده است، ما از مهرماه سال گذشته گفت‌وگوی ملی را پیگیری کرده و می‌خواهیم در مجلس ضرورت گفت‌وگوی ملی نهادینه شود به ویژه اینکه جریانات سیاسی در کشور ما روی اصول و ارزش‌ها چالشی ندارند و اگر اختلافی هست روی تاکتیک‌ها و سبقت گرفتن برای خدمت است که رقابت در اینجا ارزشمند است.
  • ان‌شاءالله با انسجام بیشتر گام‌های دوم و سوم در اسکان موقت و دائمی هموطنان زلزله زده برداشته شود و پاسخ نیاز آنها نیز داده شود.
  • انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و شاید مهم‌ترین مزیت آن مردمی بودن این انقلاب به رهبری فقید گرانقدر امام راحل بود که مقبولیت عام داشت و هر دو بعد جمهوریت و اسلامیت نظام را مورد توجه قرار می‌داد. همچنان که تشکیل جمهوری اسلامی هم با این نگاه بود و این جایگاه در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
  • با توجه به اولویت‌هایی که تعیین شده کمیته‌ها هر یک وظایف خود را انجام می‌دهند البته در کنار اینها بر حسب ضرورت کمیته‌هایی هم تشکیل می‌شود مانند کمیته بحران که بعد از زلزله کرمانشاه برای بررسی و مدیریت یکپارچه بحران تشکیل شده و یا کمیته محصولات تراریخته که پس از اینکه این موضوع در جامعه مطرح شد توسط فراکسیون امید تشکیل شد، همچنین در رابطه با برخی مسائل سیاسی، اجتماعی و یا برخوردهایی که در دانشگاه با دانشجویان می‌شود کمیته خاصی تشکیل شده که در تمامی اینها هدف‌مان حل مساله می‌باشد.
  • این مساله هر چه سریعتر باید به نفع منافع ملی حل و فصل شود و هر اندازه که رسانه‌ای نکنیم و با آرامش جلو برویم منطقی‌تر است؛ البته بر اساس الگوی تعریف شده افرادی با محصورین ملاقات خواهند داشت که تا به امروز دو نفر با آقای کروبی ملاقات داشتند و یک نفر دیگر هم ملاقات خواهد داشت و این موضوع برای آقای موسوی و خانم رهنورد نیز در حال پیگیری است و ما احساس‌مان این است که جدی‌تر و با محوریت شورای عالی امنیت ملی باید پیش برویم.
  • دیدار ذوالنور نماینده قم هم در این راستا بوده البته بنده بعد از اینکه دیدار داشته با او صحبت نکرده‌ام اما نگاه ما ملی است و ما نمی‌خواهیم بگوییم این مسیر را فراکسیون امید دنبال می‌کند بلکه به این قضیه نگاه ملی داریم.
  • -در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این فراکسیون طرح خاصی را به مجلس ارائه کرده است که مشخص باشد؟-در گذشته برخی از مصوبات مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارائه می‌شد که بعضا به نفع مجلس و یا به نفع شورای نگهبان به آن رای می‌داد اما بعد از مدتی تفاهم شد هر طرحی که بار مالی داشته و مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی شود به طور کلی رد خواهد شد.
  • اولویت‌هایی مطرح شده که بر روی آنها کار می‌کنیم و حتی فراکسیون شفاف‌سازی هم که در مجلس ایجاد شده تا به امروز اقدامات خوبی را انجام داده است. فراکسیون امید در کنار سایر فراکسیون‌ها فعالیت می‌کند و با وفاق پیش می‌رود تا به نتایج بهتر برسد.
  • -در پاسخ به سوالی مبنی براقدامات اخیر احمدی‌نژاد و اتهاماتش به قوه قضاییه،- در مورد این مساله ما مخالف رسانه‌ای شدن این تیپ مسائل هستیم آن هم مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است اما دوستانی که یک زمانی میدان را باز کردند باید منتظر این زمان‌ها می‌بودند لذا معتقدم باید هر چه زودتر تمام شود و ما به شرایط خاص کشور و منطقه توجه کنیم.
  • کسانی که ایشان را به عرش خدا بردند چه شد که سکوت کرده‌اند، زمانی چه تعاریفی می‌کردند، اکنون موظفند پاسخگو باشند.
  • -آیا مجمع تشخیص مصلحت در این مورد موضع‌گیری می‌کند یا خیر؟- این مساله جزو وظایف مجمع نیست که به این مسائل رسیدگی کند البته اخیرا در جلسه مجمع قبل از دستور جلسه یکی از دوستان تذکری داد اما احمدی‌نژاد پاسخی نداد.
  • -در پاسخ به این سوال که فراکسیون امید چه اقداماتی در مورد شرایط مربوط به خاتمی انجام داده است،- آقای خاتمی شخصیت وارسته‌ای دارد و خدماتی را از موضع دغدغه‌مندی انجام داده است اما اکنون وقتی در مجلس هم صحبت می‌کنیم عملکرد و نگاه ایشان را تحسین می‌کنند. باید ببینند که دولت اصلاحات با محوریت آقای خاتمی چه خدماتی را انجام داده است.
  • تعداد ۸۴ نفر از نمایندگان این موضوع را به رییس‌جمهور تذکر دادند و آنچه به ما گفته شد چیز جدیدی نبود. چرا باید در این شرایط برای خاتمی محدودیت‌هایی ایجاد شود؟ این مساله هم در حال پیگیری است و امیدواریم هر چه سریعتر آن را حل کنند.
  • -در پاسخ به این سوال که در سال ۱۴۰۰ اگر جهانگیری کاندیدا شود، وی هم کاندیدا می‌شود- در حال حاضر طرح این موضوع خیلی زود است، مسائل کشور باید در اولویت باشد و قبل از انتخابات ما انتخابات مجلس در سال ۹۸ را هم داریم و موضع شورای سیاستگذاری و اصلاح‌طلبان پس از انتخاب کاندیداها مشخص می‌شود.
  • -در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما به عنوان رییس فراکسیون امید برای اصلاح‌طلبان چه کار کرده‌اید،- من هم یک نماینده هستم همانند سایر نماینده‌ها، چه بسا سایر نماینده‌ها از نظر توانایی از من هم بالاتر باشند.
  • -درباره اینکه ۱۰۳ نفر به او برای کاندیدای ریاست رای دادند و چرا شرایط اینگونه شد- خیلی نباید مساله را حساس کرد. انتشار لیست اعضای فعلی اصلاح‌طلبان در مجلس را در برنامه خود داریم. بنده به عنوان رییس شورای سیاستگذاری افرادی را تایید کردم که می‌دانستم در مجلس با ما نخواهند بود اما شرایط زمانی اینگونه ایجاب می‌کرد.
  • ما دهه ۹۰ را دهه حل مسائل و مشکلات و کاهش مسائل مربوط به جریان اصلاحات می‌دانیم البته ابتدا مطرح شد که ۱۵۰ یا ۱۶۰ نفر عضو اصلاح‌طلبان هستند که بخشی از آن خوش‌بینی بود اما اگر ما بخواهیم مبنا را همان ۱۰۳ نفر بگذاریم شاید خیلی منطقی نباشد. ما در آینده نزدیک اسامی فراکسیون امید را منتشر خواهیم کرد که با رودربایستی نخواهند عضو شوند و با رضایت اعلام آمادگی کنند.
  • -درباره اینکه گفته می‌شود مجلس دهم مجلس آرامی است و حتی تعداد طرح‌ها و لوایح نسبت به مجلس نهم کاهش داشته است؛ در حالی که مجلس همسو با دولت باید لوایح مهمی را تصویب کند و آیا این موضوع ناشی از کم‌کاری یا سیاسی کاری نیست- آرامش را کم‌کاری یا بی‌انگیزگی تلقی نکنیم، ما در آرامش به راحتی می‌توانیم وظایف قانونی خود را انجام دهیم، باید کیفیت سوال‌ها یا تذکرات را دید، حتی بسیاری از دوستان اگر می‌خواهند مواردی را مطرح کنند حتما مشورت می‌کنند که آیا این موضوع جزئی با یک تلفن قابل حل است یا خیر.
  • مجلس دهم در سال نخست فعالیت خود تقریبا وظیفه مجلس قبل را انجام داد و تصویب برنامه ششم عملا نمایندگان و مجلس را درگیر خود کرد. شاید یکی از دلایل کمتر مطرح شدن طرح‌ها و لوایح همین موضوع باشد البته لوایح مهم دیگری به عنوان مثال در مورد خدمات شهری هم مطرح شده است که بررسی آنها نیاز به زمان دارد و شاید این یکی از دلایل همان مساله باشد.
  • -درباره اینکه آیا در سال ۹۸ ائتلافی انجام خواهد شد یا اینکه طیف سومی برنده می‌شود- بحث ائتلاف شاید به دنبال موضوعی بود که خودم مطرح کردم. اصولا جریانات سیاسی در شرایط خاصی ائتلاف می‌کنند، ما اگر مقایسه‌ای داشته باشیم می‌بینیم که در سال ۹۴ لیست ائتلافی بود اما در انتخابات شورای شهر اینگونه نبوده و اصلاح‌طلبانه بود. ما حتی در مجلس دهم با دوستان اصولگرا بحث داشتن افراد مشترک در تهران یا برخی از کلان‌شهرها را مطرح کردیم.
  • راهبرد اصلی ما این است که منافع ملی را بر منافع حزبی و جریانی ترجیح می‌دهیم. اگر ائتلافی انجام شود باید بعد از پیروزی هم ادامه پیدا کند به هر حال هر اندازه به انتخابات نزدیک‌تر شویم سیاست‌ها و دیدگاه‌های ما با رقبا مشخص‌تر می‌شود.
  • -درباره اینکه کمیته‌های تخصصی فراکسیون امید تاکنون چه برون‌دادی داشته‌اند- در بسیاری مواقع طرح‌ها و لوایحی را که مطرح می‌شود اگر موضع فراکسیونی هم باشد آنها ابراز می‌کنند و موضوعاتی مانند آسیب‌های اجتماعی، مسائل مربوط به آب و … در اولویت کاری این کمیته‌ها قرار دارد. البته گاهی اوقات طرح‌هایی هم بوده که به دلیل اینکه نخواستیم سیاسی تلقی شود از سایر نماینده‌ها هم خواستیم تا آن را امضا کنند که فقط به نام فراکسیون امید نباشد به عنوان مثال طرح حذف اعدام از قاچاق‌چیان موادمخدر از این نمونه‌ها است.
  • -درباره تعامل با دولت و اینکه آیا این همسویی باعث ضعیف شدن بعد نظارتی نمایندگان در مجلس نشده است- هر از گاهی جلسات تخصصی با وزرا در فراکسیون امید داشته‌ایم و حرکت برنامه‌ای توسط کمیته‌های ذیربط مورد نظارت قرار می‌گیرد.
  • بنده وجود کمیته چیدمان مدیریت شهری را تکذیب می‌کنم. ما مشورت‌های لازم را ارائه می‌دهیم اما انتخاب مدیران در اختیار دولت و یا دستگاه‌ها و شهرداری است البته شورای ۵۱ نفره هم تشکیل شده که علاوه بر نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر، ‌رییس مجمع نمایندگان، شهردار و استاندار تهران هم در این شورا حضور دارند و بر روی مسائل استان برنامه‌ریزی و فکر می‌کنند و به زودی هم دبیرخانه شورا فعال خواهد شد.
  • -در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که اختلافات موجب شود در انتخابات آتی جریانات اصلاحات با چالش روبرو شوند؟- باید یک واقعیت را بپذیریم، اختلاف نظرهایی وجود دارد، ممکن است یک استاندار یا یک فرماندار و یا مدیری انتخاب شود و عده‌ای با آن موافق یا مخالف باشد اما به نظر بنده در دوره اخیر دموکرات‌ترین روش را جلو بردیم و بر اساس شاخص‌ها عمل کردیم. در مجلس دو سه حزب وجود داشتند که وقتی کاندیداهای آنان انتخاب نشدند اعتراض کردند اما ما در هر دو دوره انتخابات حزبی عمل نکردیم، سهمی ندادیم بلکه جریانی عمل کردیم.
  • علیرغم لیست‌های موازی که در زمان انتخابات ارائه شد اما مردم اعتماد کردند و باید این اعتماد را حفظ و انسجام را بیشتر کنیم.
  • شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با همین سازوکار و با همین روش ادامه می‌یابد. شما دقت کنید هیچ کس در این مدت نگفت که عارف دوست خود را در لیست قرار داد، ما حتما روش بهتر و مناسب‌تری را هم برای سازوکارهای نهایی اتخاذ می‌کنیم.
  • -در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روحانی قول داده بود دولت فراجناحی تشکیل دهد، آیا این محقق شده است و اصولگرایان رضایت دارند؟- به نظر می‌رسد اصولگرایان از این موضوع خیلی راضی هستند در واقع رضایت اصولگرایان از دولت دوم آقای روحانی نسبت به اصلاح‌طلبان بیشتر است اما موضع ما همان حمایت از دولت می‌باشد.
  • – درباره اظهارنظر فرزند خود مبنی بر ژن خوب که چندی پیش مطرح شد و به دنبال آن فرزندان یکی دو نفر از نمایندگان نیز چنین مسائل مشابهی را مربوط به آقازادگی مطرح کرده بودند،- بحث آقازادگی بحثی نیست که بخواهم به آن بپردازم، انقلاب ما آمد که مساله آقازادگی را حل کند. هیچ فردی مزیت بر فرد دیگری ندارد جز شایستگی‌ها، نباید به سمت تفریط رفت و از حقوق اجتماعی خود را محروم کرد. ما در عالم سیاست می‌بینیم که چقدر افراط و تفریط وجود دارد اما باید آنچه اخلاق و اسلام گفته است عمل کنیم.
  • بنده وقتی معاون اول شدم و به نهاد ریاست جمهوری آمدم، دیدم که پسر خاله بنده رییس دفتر آقای ابطحی است اما برای اینکه در مظان قرار ندهم از او خواهش کردم که به یزد برگردد.
  • در مورد آنچه سوال کردید هم معتقدم بعضی حرف‌ها نباید زده شود که حاشیه ایجاد کند، من اگر جای پسرم بودم آن صحبت‌ها را نمی‌کردم، خیلی‌ها هم که موضع‌گیری کردند کل صحبت وی را نخوانده بودند که آیا اصالت را مطرح می‌کند یا برتری را. ما حتی در انتخابات شوراها جوانی که حقش بود نتوانستیم در لیست بیاوریم که حرف و حدیث درست نشود. به نظر بنده پارتی بازی و فساد حرام است. توجه کنیم که نباید حقوق ذاتی افراد از آنها گرفته شود نه افراط خوب بود و نه تفریط.
  • -در خصوص سوالی مبنی بر تخلفات احمدی‌نژاد و اینکه به دنبال ایجاد اپوزیسیون است- دادستان کل مطرح کردند تخلفاتی داشته اما سوال این است که چرا برخورد نشده است، به نظر من رسانه‌ای کردن خیلی از این مسائل صلاح نیست. همین فردی که همه مردم را خس و خاشاک می‌گفت در جایی عقب‌نشینی هم کرد.
  • -در خصوص لزوم تدوین حقوق شهروندی و اینکه فراکسیون امید تا به حال چه کارهایی انجام داده است- یکی دیگر از بحث‌های جدی ما حقوق شهروندی است که برای اجرای آن تلاش می‌کنیم. در بنیاد امید ایرانیان هم کارهای خوبی انجام شده است و بر این باوریم که منشور حقوق شهروندی قانونی شود و اگر نیاز به قانون هم باشد ما پیش قدم می‌شویم و حقوق شهروندی را دنبال می‌کنیم.
  • -در پاسخ به این سوال که چرا تا به امروز روند انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید طولانی شده، آیا رودربایستی در این موضوع مطرح است و یا مسائل دیگری وجود دارد- یکی از ملاحظاتی که بعضی از دوستان داشتند همین بحث رودربایستی بود که ما سعی کردیم ملاحظات را رفع کنیم تا وقتی اسامی اعلام می‌شود اجماعی وجود داشته باشد البته در تعداد نفرات رسمی و غیررسمی هم اختلاف نظرهایی وجود داشت که تقریبا به اجماع خوبی رسیده و امیدواریم که هر چه زودتر اسامی را منتشر کنیم. البته اگر بنا بود بر اساس قول و قرارمان باشد باید تا الان اعلام می‌شد.
مقاله قبلیرضا ضراب اعتراف کرد
مقاله بعدیجکی چان در راس صد بازیگر پردرآمد سال در چین
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...