نفت ۲۰ دلار می‌شود؟!

0
134

تاجران و سرمایه گذارانی که انتظار دارند مسیر نفت یک بهبودی وی (V) شکل را تجربه کند به شدت ناامید خواهند شد.

به گزارش اینترنشنال بیزینس تایمز، دوگ کینگ، مدیر ارشد سرمایه گذاری در صندوق کالای انگلیس به مارکت واچ گفت که اشباع عرضه جهانی نفت خام و کمبود ظرفیت ذخیره سازی در آمریکا که موجودی نفتش به بالا‌ترین حد طی ۸۰ سال گذشته رسیده، می‌تواند منجر به جاری شدن سیل نفت به بازارهای فیزیکی شود و در ‌‌نهایت به قیمت‌ها ضربه بزند.

کینگ که در ماه ژانویه پیش بینی کرده بود قیمت نفت به حدود ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید گفت که نسبت به دورنمای افت قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه اطمینان داشته است.

به گفته وی حجم تقاضا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی معمولا به پائین‌ترین حد می‌رسد.

بر اساس برآوردهای کینگ، علیرغم فعالیت‌های حفاری در آمریکا، تولید نفت حدود ۱. ۲ تا ۱. ۳ میلیون بشکه در روز، بیش از حدود سال گذشته بوده است.

تارنماهای داخی گزارش کردند؛ کینگ در مورد بخش تقاضا نیز متذکر شد که اقتصاد چین که در جایگاه دوم جهان قرار دارد، با کشمکش‌هایی روبرو است و این در حالی است که افزایش ارزش دلار آمریکا، ارز بازارهای نوظهور را تحت فشار قرار داده است.

کینگ همچنین به دلالان بزرگی اشاره می‌کند که شرط می‌بندند قیمت نفت افزایش خواهد یافت. شرط بندی‌های آن‌ها باعث شده بازار نسبت به خروج آن‌ها از محل بازار آسیب پذیری بیشتری پیدا کند و در ‌‌نهایت رکود دیگری را تجربه کند.

کینگ به مارکت واچ گفت: «من هنوز هم باور دارم که قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید و شما مجبور به مشاهده این افت خواهید بود. به عقیده من این اتفاق حال سریع‌تر از آنچه مردم گمان می‌کنند، رخ خواهد داد.»

وی در ادامه افزود: «من به دنبال فکت‌ها هستم. من به دنبال واقعیت افت تولید هستم اما امروز شاهد آن نیستیم. افرادی که گمان می‌کنند با بهبود وی (V) شکل قیمت نفت روبرو هستیم و بار دیگر شرایط مطلوب شکل خواهد گرفت، اشتباه می‌کنند.»

قیمت نفت قرادادی ماه آوریل آمریکا در ۱۳ کرس به ۴۴ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید و این در حالی است که قرارداد آوریل نفت برنت بشکه‌ای ۵۴ دلار و ۶۷ سنت معامله شد.
اظهارات کینگ در پی هشدارهای تحلیل گران طی ماه جاری مبنی بر اینکه قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار و حتی ۲۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید، صورت گرفت.

رائول پال از خبرنامه جهانی سرمایه گذار کلان گفت که تقویت ارزش دلار و ضعف اقتصادی در اروپا و چین می‌تواند قیمت نفت را تا ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش دهد.

ارزش دلار در برابر یورو و ین، روندی رو به افزایش داشته است. پال در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت که قیمت نفت پیش از توقف روند نزولی، حدود ۶۰ درصد دیگر نیز کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود که افت قیمت‌ها این پتانسیل را دارد که آمریکا را تا پایان سال ۲۰۱۵ وارد رکود اقتصادی کند.

پیش از این تحلیل گران گلدمن ساچ هشدار داده بودند که قیمت نفت با آغاز افزایش ذخایر جهانی افت خواهد کرد و احتمالا قیمت نفت خام آمریکا در میان مدت به ۴۰ دلار خواهد رسید.

براساس گزارش گلدمن قیمت نفت برنت نیز تحت تاثیر فشارهای دوباره، کاهش خواهد یافت.