۹,۲ میلیون یورو، هزینه سالانه آژانس برای بازرسی از مراکز اتمی ایران

0
164

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از کشورهای عضو شورای حکام این آژانس خواست تا برای اجرای نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران کمک مالی کنند. وی گفت که لوازم و پرسنل بیشتری که برای اجرای توافق هسته‌ای وین لازم است، هزینه اضافی ۹,۲ میلیون یورویی را بر بودجه سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحمل می‌کند.

پس از این درخواست آمانو، نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور در کنار دیگر اعضا، منابع مورد نیاز آژانس برای نظارت بر تعهدات ایران را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمانو که روز گذشته در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین سخن می‌گفت، اضافه کرد که بودجه کنونی نظارت بر فعالیت‌های ایران در پایان ماه سپتامبر به پایان خواهد رسید.

هم اکنون 10 بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران هستند و بر روند اجرای تعهدات این کشور نظارت می‌کنند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین برای کاستن نگرانی‌ها در آمریکا درباره تحقیقات در زمینه جنبه‌های نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران گفت که این تحقیقات به لحاظ فنی با موازین آژانس سازگار است. وی تأکید کرد ترتیباتی که در این زمینه توافق شده به هیچ وجه اصول آژانس بین المللی انرژی اتمی را نقض نمی‌کند.

بر اساس توافق صورت گرفته در ماه ژوئیه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی نه تنها بر فعالیت‌های هسته‌ای کنونی و آینده ایران نظارت می‌کند، بلکه در زمینه اتهاماتی که متوجه این کشور از سال 2003 تاکنون متوجه بوده نیز تحقیقاتی را به عمل می‌آورد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را متهم کرده که طی سال‌های گذشته فعالیت‌هایی را برای ساخت بمب اتمی انجام داده است.

در پانزدهم اوت گذشته ایران توضیحاتی را درباره این فعالیت‌ها به آژانس ارائه کرد و قرار است که گزارش آژانس در این زمینه تا آخر سال جاری میلادی منتشر شود.

چند روز پیش خبرگزاری آمریکایی “آسوشیتدپرس”، با انتشار گزارشی نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران مجوز داده است تا برای بازدید از سایت نظامی “پارچین” از کارشناسان خود که تحت نظارت بازرسان این سازمان خواهند بود استفاده کند؛ اما ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این خبر را تکذیب کردند و گفتند که محتوای «نقشه راه» که میان ایران و آژانس امضا شده، محرمانه است.