“۹۱ درصد سند توافق اتمی جمهوری اسلامی تهیه شده است”

0
133

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، شب پنجشنبه دوم ژوئیه در وین اظهار داشت که در روزهای آینده توافق بین المللی بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی به دست خواهد آمد. معاون وزیر امور خارجۀ روسیه تصریح کرد که “نمی داند که رسیدن به این توافق به چند ساعت مذاکره و بحث نیازمند است، اما، همۀ طرفین درگیر در گفتگوها معتقدند که پروندۀ اتمی جمهوری اسلامی در روزهای آینده حل خواهد شد بی آنکه نیازی به مهلت مجدد یا گزینه ها و بدیل های خطرناک باشد.”

سرگئی ریابکوف در ادامه افزود که ۹۱ درصد سند توافق اتمی تهیه شده است. پیشتر وزیر امور خارجۀ چین، “وانگ یی”، احتمال دستیابی به توافق بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی را “قوّی” اعلام کرده بود، مشروط به اینکه طرفین مذاکره تلاش لازم را در این جهت انجام بدهند.

یک مقام دیپلماتیک غربی نیز روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که پایان مذاکرات نزدیک است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده مذاکرات جاری به حل بحران اتمی جمهوری اسلامی بیانجامد. همین منبع افزوده است که فعالیت های دیپلماتیک پیشرفت کرده اند و اگر طرفین به داوری ها و تصمیم گیری های سیاسی دست یابند می توان در عرض بیست و چهار ساعت به توافق نهایی رسید.
در این حال، عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکرکنندگان جمهوری اسلامی گفته است که هر توافقی “باید چارچوب، اصول و خطوط قرمز ایران را به رسمیت بشناسد.”
در حالی که وزرای امور خارجۀ گروه پنج به علاوه یک به رفت و آمدهایشان به وین ادامه می دهند، وزرای امور خارجۀ جمهوری اسلامی و آمریکا گفتگوهای دوجانبۀ خود را در پایتخت اتریش متوقف نکرده اند. امروز محمد نهاوندیان، رییس دفتر حسن روحانی، رییس جمهور جمهوری اسلامی، برای انجام “مأموریتی ویژه” و شرکت در آخرین روزهای گفتگوهای اتمی وارد وین شد.
وزیر امور خارجۀ فرانسه، لوران فابیوس، نیز شب پنجشنبه دوم ژوئیه پیش از ترک وین گفت که یکشنبه برای شرکت در مذاکرات به اتریش بازمی گردد به این امید که “راه حل نهایی” بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی به دست بیاید. او همچنین گفت که در این گفتگوها پیشرفت هایی به دست آمده است، هر چند مذاکرات خاتمه نیافته اند.همین سخن را پیشتر وزرای امور خارجۀ انگلستان و آلمان تکرار کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ گفته می شود که عمدۀ مذاکرات وین در حال حاضر بر امکان بازرسی از تأسیسات حساس یا “مشکوک” جمهوری اسلامی به ویژه تأسیسات نظامی متمرکز است، هر چند ممنوعیت بازرسی از تأسیسات نظامی جمهوری اسلامی از سوی  خامنه ای به عنوان “خط قرمز” نظام اسلامی اعلام شده است.
یک مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی گفته است که این کشور و شش قدرت جهانی دربارۀ زمانبندی لغو مجازات های بین المللی علیه ایران و همچنین تاریخ اجرای محدودیت فعالیت های هسته ای این کشور گفتگو می کنند. به گفتۀ مقام جمهوری اسلامی هدف از این گفتگوها تعیین تاریخ صریح اجرای توافق است. همین منبع اعتراف کرده است که در این زمینه میان ایران و قدرت های جهانی اختلاف وجود دارد : در حالی که جمهوری اسلامی ایران خواستار پایان مجازات های بین المللی است، آمریکا و اتحادیۀ اروپا از تعلیق مجازات ها سخن می گویند به طوری که در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات اش تحریم های بین المللی از نو علیه این کشور به اجرا در آیند.
چگونگی کسب اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی از دیگر موارد عمدۀ گفتگو میان جمهوری اسلامی و گروه پنج به علاوه یک است. نمایندۀ ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که در این خصوص ملاقات یوکیا آمانو و حسن روحانی به “تفاهمی عمومی بر سر زمانبندی و ادامۀ همکاری برای تسریع حل مسائل گذشته” و مطرح شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجامیده است. خود حسن روحانی وعده داده است که مسائل و ابهامات مربوط به ماهیت برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی در اندک زمانی حل شوند مشروط به اینکه دو طرف ارادۀ لازم را از خود نشان بدهند و “مسائل غیرفنی” را وارد موضوع نکنند.
با این حال، یوکیا آمانو در بازگشت از تهران امروز در وین گفت که هیچ پیشرفتی در گفتگوهایش با ایران به منظور حل مسائل مربوط به برنامۀ اتمی این کشور صورت نگرفته است. وی گفت که هدف او از سفر به تهران حل همین مسائل از جمله ابعاد احتمالاً نظامی برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی بوده است. با این حال، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که به گمان او طرفین از این پس منظور یکدیگر را بهتر می فهمند، هر چند کارهای زیادی هنوز باید انجام بپذیرد.