۷۵ سال حکم برای یک محقق و مترجم

0
188

 مرجان داوری که پیشتر به اعدام محکوم شده بود، از اتهام منتهی به این حکم تبرئه اما با اتهامات دیگری با حکم شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ۷۵ سال زندان محکوم شد.

 خانم داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله که از بند زنان زندان اوین به زندان زنان شهرری (قرچک ورامین) منتقل شده، از اتهام افساد فی الارض تبرئه شد اما وی به دلیل معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف جمعا به ۷۵ سال حبس قطعی محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

حکم اعدام مرجان داوری پیشتر و برای دومین بار در دیوان عالی کشور نقش شده بود. هم پرونده ای خانم داوری، آقای کریم زرگر پیشتر در روند دادرسی نامشخص و غیرشفاف به تبلیغ و ترویج عرفان “اکنکار” و “افساد فی الارض” متهم شده و در زمستان سال ۱۳۹۶ اعدام شده است. آخرین جلسه دادگاه منتهی به صدور حکم در ۲۱ دی ماه سال جاری در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب برگزار شده است.

 روند دادرسی پرونده خانم داوری روندی طولانی و یازده ماهه بود. آذرماه سال جاری حکم اعدام او ابتدا توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت بررسی به هیئت عمومی این دیوان ارجاع شد. هیئت عمومی نیز این حکم را نقض کرده و آن را به شعبه هم عرض ارجاع داد.

 در متن دادنامه صادره توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران آمده است:

“در پرونده حاضر خانم مرجان داوری فرزند هوشنگ متهم است به فساد فی الارض از طریق شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشا جنسی و عقیدتی در پوشش عرفان کاذب راه معرفت رای دادگاه نظر به شماره رای ۲۱ب/۹/۷/ ۱۳۹۸ ردیف ۹۸/۵ نسبت به دادنامه شماره ۹۵/۲۰۰۰ که در مورخ ۲۵/۲/۱۳۹۷ شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران از هیئت عمومی شعب دیوان عالی کشور که اعتراض فرجام خواه فوق الذکر را نسبت به محکومیت اعلامی وارد دانسته با این استدلال که مطابق مستندات موجود در پرونده متهم مذکور از اولین قربانیان این تبلیغ کاذب و انحرافی بوده و تحت استیلای متهم اصلی قضیه آقای کریم زرگر فرزند عبدالکریم تسلط کامل ایشان حتی به تذکرات جدی و دلسوزانه والدین خود توجه نکرده و به منجلاب ساخته و پرداخت شده توسط نامبرده اخیر سقوط کرده است و در شعبه ششم دادگاه کیفری یک تهران نیز طی دادنامه ۹۶۰۹۹۷۰۲۲۵۴۰۰۱۹۹ – ۲۲/۷/۱۳۹۶ یعنی قبل از محاکمه و صدور حکم در شعبه صادر کننده رای فرجام خواسته به اتهام معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف به تحمل سه فقره بیست و پنج سال حبس تعزیری درجه دوم محکوم شده است و همین عناوین مجددا تحت عنوان شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشای جنسی تحت معاونت در سه فقره زنای در حکم عنف قبلا طی دادنامه شماره اخیر الذکر مورد حکم واقع شده است لذا در وضعیت موجود محاکمه مشارالیها ای این حیث و محکومیت او به مجازات اعدام فاقد موقعیت قانونی تشخیص و به نظر اکثر اعضای هیئت عمومی شعب دیوان محترم عالی کشور با وصف به اینکه عنوان مجرمانه انتسابی (به صورت تالی تلو) یک عنوان مجرمانه تلقی می گردد لذا اتهام فساد فی الارض زمانی محقق میگردد که از طریق شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشای جنیس و عقیدتی در پوشش ترویج عرفان کاذب و راه معرفت ارکان تشکیل دهنده آن محقق باشد که در موضوع مانحن فیه بنا به تشخیص قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور تعیین کیفر متعدد برای جرم واحد خالی از وجاهت قانونی بوده معذلک نسبت به اتهام خانم مرجان داوری فرزند هوشنگ متولد ۱۳۴۵ منتسب دادنامه مسبوق الصدور شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شماره ۵۹/۲۰۰۰/ت د – ۲۵/۲/۱۳۹۷ هیئت عمومی دیوان عالی کشور نسبت به اتهام افساد فی الارض که مشعر به حکم اعدام مسبوق الصدور می باشد به استناد به بند پ ماده ۴۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری و به علت عدم انطباق با موازین قانونی حکم برائت متهم از این حیث اتهام انتسابی صادر و اعلام میگردد و رای صادره در اجرای احکام قسمت دوم از بند پ ماده قانون اخیر الذکر قطعی و غیر قابل فرجام خواهی می باشد”.  

مرجان داوری، متولد اردیبهشت ماه ۱۳۴۵ در تهران است که پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در انگلستان و ایران، وارد دانشگاه الزهرا شد و تحصیلات خود را در رشته گرافیک و نقاشی و همچنین تحقیق و ترجمه در زمینه علوم باطنی و هستی شناسی مشرق و مغرب زمین ادامه داد. وی مترجم آثاری چون ” پنجه زمان اثر پال توئیچل، جوینده اثر فیل موریمیتسو، تمرینات معنوی اک اثر هارولد کلمپ” است.

 خانم داوری یکی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت بود که در مهرماه ۱۳۹۴ و در پس تعطیلی و بازداشت مسئولان این موسسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اتهاماتی چون افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در فرقه عرفانی اکنکار متهم شد. وی به همراه متهم دیگر این پرونده، کریم زرگر پیشتر توسط صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده بود.

  متهم دیگر این پرونده که در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ اعدام شد، کریم زرگر است. او متولد ۱۳۳۲ در شهر اهواز در جنوب ایران بود که در رشته حقوق در دانشگاه تهران و استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده بود.

زرگر سالها کارمند عالی رتبه صداوسیمای جمهوری اسلامی بود و مسئولیت هایی همچون مدیریت کل سینمای برون مرزی، مدیریت پخش شبکه اول سیما و ریاست دانشکده صداوسیما را بر عهده داشت. آقای زرگر همچنین مدتی مدیرمسئول ماهنامه “گزارش فیلم” بود.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر؛ آقای زرگر فعالیت سینمایی هم داشت و زمانی در فیلم عروسی خوبان محسن مخملباف و همچنین در نقش کاپیتان کشتی در فیلم “جنگ نفتکش ها” به ایفای نقش پرداخته بود. همچنان او دو فیلم “اُ-منفی” و “مدرسه رجایی” را هم کارگردانی کرده بود. او به همراه مرجان داوری در ارتباط با جنبش عرفانی اکنکار بازداشت و با اتهاماتی چون افساد فی الارض به اعدام محکوم شده و در سال ۹۶، پیش از جشنواره فجر، در زندان رجائی شهر کرج اعدام شد.