۵ محوطه باستانی ۵ هزار ساله غرق شد

0
341

سرپرست واحد باستان‌شناسی طرح‌های عمرانی پژوهشکده میراث فرهنگی با اشاره به اینکه محوطه‌های تاریخی پشت سد کنگیر در حال غرق شدن هستند، گفت: شرکت آب منطقه‌ای پس از افتتاح سد شرایط انجام کاوش‌های نجات‌بخشی را فراهم کردند.

علیرضا سرداری در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد آبگیری  و میراث فرهنگی واقع در حوضه آبگیر آن گفت: سد کنگیر در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار از طرف میراث فرهنگی بررسی و شناسایی و ۱۲ اثر تاریخی در آنجا شناسایی شد که ۸ اثر آن در محدوده تراز آب سد است.

وی ادامه داد: پس از گذشت چند سال بودجه مورد نیاز ما برای کاوش در این منطقه تامین اعتبار نشد تا اینکه در تابستان سال جاری تامین اعتبار صورت گرفت و با اعتبار اندکی که به ما دادند، ۴ تیم باستان‌شناسی به این منطقه رفتند و به مدت دوماه در مهر و آبان به کاوش‌های باستان‌شناسی نجات بخشی پرداختند.

این باستان‌شناس در مورد آثار کشف شده در این منطقه اظهار کرد: یکی از آثاری که در آن منطقه پیدا شده متعلق به ۶ هزار سال پیش است، محوطه‌ای بسیار مهم متعلق به هزاره چهارم پیش از میلاد نیز در این منطقه شناسایی شده که روستایی متعلق به دوران پیش از تاریخ است و آثار بسیار مهم و با ارزشی را در خود جای داده، همچنین یک کوشک مربوط به دوران ساسانی نیز در این منطقه کاوش شده است.

سرداری توضیح داد: علی‌رغم مکاتباتی که انجام داده‌ایم و درخواست کردیم این سد را فعلا آبگیری نکنند، اما متاسفانه شرکت آب منطقه‌ای استان آبگیری را شروع کرده و حداقل ۴ الی ۵ محوطه زیر آب رفته و در حال غرق شدن هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا همکاری شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو در این پروژه مناسب بوده است یا خیر، گفت: این همکاری‌ها مناسب نبوده است، بعد از گذشت چند سال که بی‌اعتنا بودند، زمانی که پیشرفت سد به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد رسید و سد را افتتاح کردند؛ آن زمان به سراغ ما آمدند که آثار را کاوش کنید، درحالی که کاوش‌های باستان‌شناسی حداقل به چند فصل کاوش نیاز دارد.