۵۴ درصد ایرانی ها به اینترنت دسترسی دارند

0
130

معاون وزیر ارتباطات ایران با بیان اینکه میانگین ضریب نفوذ اینترنت در این کشور، ۵۴ درصد است، از راه اندازی اینترنت پر سرعت در روستاهای ایران خبر داده است. به نظر می رسد دولت روحانی سعی در بهبود اوضاع اینترنت در ایران دارد، زیرا که سرعت اینترنت در دوره وی رشد ۲۰ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی براری معاون حقوقی وزیر ارتباطات ایران، دوشنبه ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد: «میانگین ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ۸۱ درصد و اینترنت ۵۴ درصد است.»

وی در ادامه ار راه اندازی اینترنت پر سرعت در برخی از روستاهای ایران خبر داد و تاکید کرده است که باید ضریب نفوذ اینترنت در ایران و کیفیت آن به وضعیت مطلوب برسد تا نگرانی ها و ناراحتی های مردم مرتفع شود.

از آنجا که در برخی از نقاط ایران هنوز سیستم اتصال اینترنت از طریق “دایل آپ” که سرعت بسیار ضعیفی دارد، رایج است، به نظر می رسد که منظور از اینترنت پر سرعت، فراهم کردن شرایطی برای اتصال کاربران به اینترنت با استفاده از روش های پیشرفته تر است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت در ایران، کاربران ایرانی از ۵ نوع اتصال از طریق ADSL ، اینترنت دایل‌آپ، وایمکس، GPRS موبایل و اینترنت فیبر به شبکه اینترنت جهانی دسترسی دارند که در این میان سهم اتصال به اینترنت از طریق GPRS بیش از سایر اتصالات است. به نحوی که بالغ بر ۲۱.۰۳ درصد کاربران که حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۹۶۰ نفر می‌شوند از موبایلشان برای اتصال به اینترنت بهره می‌برند.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، ۴۰ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۴۰ کاربر اینترنت در ایران وجود دارند که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در کشور، ضریب نفوذ اینترنت تا پایان نیمه اول امسال ۵۴.۱۸ درصد برآورد می‌شود؛ در همین حال تعداد مشترکان اینترنت در ایران نیز ۲۶ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۹۴۸ مشترک اعلام شده است.

در همین حال شمار کاربران اینترنت ADSL بالغ بر ۹ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۴۳۵ نفر است که ضریب نفوذ ۱۲.۶۲ درصدی را شامل می‌شود و شمار مشترکان ADSL نیز ۳ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۷۷۴ نفر برآورد می‌شود.

تعداد کاربران اینترنت دایل آپ نیز ۶ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۰ نفر تا پایان نیمه اول سال ۹۲ اعلام شده که این تعداد کاربر ضریب نفوذ ۹.۲۳ درصدی اینترنت ایران را رقم زده‌اند. شمار مشترکان دایل آپ نیز ۳ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۳۸۰ نفر اعلام شده است.

براساس این آمارها، ۳.۱۸ درصد کاربران از طریق فناوری وایمکس به اینترنت متصل می‌شوند که از این رو تعداد کاربران وایمکس در ایران ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۵۸۵ نفر و شمار مشترکان این فناوری نیز ۹۵۵ هزار و ۸۳۴ نفر اعلام شده است.

تعداد کاربرانی که با فیبرنوری به اینترنت متصل می‌شوند نیز ۶ میلیون و ۱۰۶ هزار نفر است که این تعداد کاربر ۸ درصد تعداد کل کاربران اینترنت این کشور را شامل می‌شوند؛ در همین حال تعداد مشترکان فیبرنوری ۲ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر اعلام شده است.

رشد ۲۰ درصدی اینترنت در زمان روحانی سرعت اینترنت در ایران همیشه به عنوان چالش و دغدغه ای مهم در بین کاربران اینترنت مطرح بوده است، به طوری که در بسیاری از مواقع گله ها و شکایت ها از سرعت اینترنت در رسانه های داخلی این کشور و حتی در برخی اوقات در رسانه های خارجی بازتاب داشته است.