۴ سرنشین دیگر هواپیمای ربوده شده مصری آزاد شدند

0
158

مقام‌های قبرس از آزادشدن ۴ نفر دیگر از سرنشینان هواپیمای ربوده‌شده مصری خبر داده‌اند. این هواپیما صبح امروز در آسمان مصر ربوده شد و اجبارا در پایتخت قبرس فرود آمد. یک تلویزیون محلی: همه ۷ نفر مسافر باقیمانده آزاد شدند.

• دستکم ۴ نفر توانسته‌اند هواپیمای ربوده شده را ترک کنند. یکی از آنها ظاهرا از دریچه خلبان به بیرون راه یافته است. تلویزیون قبرس قبلا تصویری پخش کرده بود که یک مرد را در حال پایین آمدن از دریچه خلبان هواپیما نشان می‌داد.

• وزارت خارجه قبرس می‌گوید که رباینده هواپیمای مصری فاقد انگیزه‌ای تروریستی است و به لحاظ روانی غیرمتعادل به نظر می‌رسد.

• پلیس قبرس از خبرنگاران خواسته که محوطه اطراف نرده‌های فرودگاه را ترک کنند و دوربین‌های خود را در فاصله حداقل یک کیلومتر از فرودگاه مستقر کنند. رستوران‌ها و کافه‌های اطراف فرودگاه نیز موظف‌ شده‌اند که فعالیت خود را متوقف کنند. این اقدامات و تدابیر گرچه می‌تواند نشانه‌ای برای اقدام کماندویی پلیس علیه هواپیمارباشد، ولی مقام‌های رسمی قبرس چنین برنامه‌ای را تایید نمی‌کنند.

هواپیماربا که ظاهرا به کمربند انفجاری مجهز است صبح امروز یک هواپیمای خطوط هوایی مصر را که از اسکندریه به قاهره می‌رفت ربود و آن را در لارناکا، پایتخت قبرس مجبور به فرود کرد.

بنا بر داده‌های مقام‌های مصری ظاهرا هنوز ۷ نفر در اسارت هواپیماربا هستند.

• هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی اجیپت‌ایر مصر سه‌شنبه (۲۹ مارس/ ۱۰ فروردین) در حین پرواز از اسکندریه به قاهره در این کشور ربوده شد و در فرودگاه شهر بندری لارناکای قبرس فرود آمد.

شرکت هواپیمایی اجیپت‌ایر هواپیماربایی را تأیید و شماره پرواز را MS 181 اعلام کرد.

• وزارت خارجه مصر در توئیتر نام رباینده را سیف‌الدین مصطفی نامیده است. اما پیش از این برخی رسانه‌ها نام او را ابراهیم سماحه و ملیتش را مصری اعلام کرده بودند.

رویترز به نقل از رسانه‌های قبرس می‌نویسد، هواپیماربا خواستار آزادی زندانیان در مصر شده است. رئیس‌جمهور قبرس پیش از این اعلام کرده بود که انگیزه این فرد سیاسی نیست. برخی منابع هم اعلام کرده بودند که انگیزه این فرد “شخصی” بود و همسر سابق او در قبرس زندگی می‌کند. شاهدان عینی می‌گویند‌، رباینده نامه‌ای را از هواپیما به محوطه فرودگاه پرت کرد که به زبان عربی خطاب به همسر سابقش نوشته شده بود. شاهدان می‌گویند، رباینده خواسته تا این نامه به دست همسرش برسد.

گزارش‌هایی نیز منتشر شده مبنی بر این که رباینده استاد دانشگاه اسکندریه است و خواستار پناهندگی در قبرس شده است.

به گفته وزارت هوانوردی غیر نظامی مصر، رباینده با تهدید به این که کمربند انفجاری خود را منفجر خواهد کرد خلبان را مجبور به تغییر مسیر و فرود در فرودگاه لارناکا کرد.

• آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که اکثر مسافران هواپیما خارج شده‌اند اما هنوز هفت نفر در هواپیما هستند. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که مذاکره با رباینده هنوز ادامه دارد.

گزارشگر شبکه “آ ار د” آلمان شمار مسافران هواپیما را در مجموع ۵۶ نفر اعلام کرده است. پیش از این خبرگزاری دولتی CNA تعداد مسافران و خدمه را به ‌ترتیب ۵۵ و هفت تن اعلام کرده بود. اما وزارت هوانوردی غیر نظامی مصر از ۸۱ مسافر سخن گفته بود.

• قبرس ستاد بحران تشکیل داده و با مقام‌های مصری تماس برقرار کرده است.

طبق گزارش‌های اولیه‌، خلبان‌های این هواپیما با برج مراقبت در فرودگاه لارناکا تماس برقرار کرده و تقاضای فرود اضطراری کردند.

زمان فرود در فرودگاه لارناکا هشت و ۴۶ دقیقه بامداد به وقت محلی (هفت و ۴۶ به وقت اروپای مرکزی) اعلام شده است.

به گزارش دویچه وله؛ هواپیمای ربوده‌شده در باند شرقی فرودگاه لارناکا بر زمین نشست. فرودگاه لارناکا تعطیل شده و همه پروازها به مقصد لارناکا به فرودگاه پافوس در غرب قبرس منتقل شده‌اند.

• بنا بر گزارش روزنامه “ها آرتص” اسرائیل، در پی این هواپیماربایی جت‌های جنگی اسرائیل به پرواز در آمدند. هدف اسرائیل این بود که مانع از ورود این هواپیما به حریم هوایی این کشور شود. این جت‌ها اینک مأموریت خود را به پایان برده و دوباره بر زمین نشستند.