۴۷ کشور نقض آزادی‌ها در ایران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند

0
106

۴۷ کشور حاضر در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با محکوم کردن «نقض شدید حقوق بشر» در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی، خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی شدند.

نماینده آلمان در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بیانیه مشترک این ۴۷ کشور را در حمایت از «شجاعت مدافعان حقوق بشردر ایران» قرائت کرد.

همه اعضای اتحادیه اروپا به همراه برخی کشورهای دیگر در بیانیه‌شان از استفاده گسترده از مجازات اعدام، نقض آزادی بیان و تجمع، شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان، اعتراف‌های اجباری و عدم دسترسی به دادرسی عادلانه در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود به اعدام نوید افکاری، یکی از شرکت کنندگان در اعتراض‌های خیابانی در مرداد سال ۱۳۹۷ اشاره کرده و این «اعدام ناگهانی» را در شرایطی که گزارش‌هایی درباره «اعترافات اجباری و شکنجه» او در زمان بازداشت منتشر شده بود، محکوم کردند.

کشورهای امضا کننده این بیانیه با اشاره به پرونده برزان نصرالله‌زاده که در زمان بازداشت کمتر از ۱۸ سال داشته و اینک به اعدام محکوم شده است، از اجرای حکم اعدام نوجوانان در ایران توسط قوه قضائیه دولت جمهوری اسلامی به عنوان یکی دیگر از مصادیق نقض حقوق بشر نام برده‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه به «ارعاب و فشار» علیه مدافعان حقوق زنان، فعالان محیط زیست و وکلا در ایران اشاره شده است. از همین رو آنان آزادی فوری زندانیان عقیدتی و سیاسی مانند نسرین ستوده و نرگس محمدی را خواستار شدند.

لزوم همکاری ایران با گزارشگران ویژه سازمان ملل

۴۷ کشور امضاکننده بیانیه در ادامه خواستار همکاری ایران با گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد شدند. تضمین استقلال نظام قضایی و عادلانه بودن قوانین دادرسی و دسترسی آزادانه متهمان به وکیل و همچنین اجازه تحقیقات مستقل و شفاف درخصوص «استفاده نامتناسب از زور و خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز» در ایران از دیگر خواسته‌های مطرح شده در بیانیه ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

همچنین تعدادی از نمایندگان کشورهای مختلف در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حاشیه نشست این شورا از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کردند.

یورونیوز گزارش داد؛ نماینده دولت جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در مقابل با رد انتقادهای مطرح‌شده در این نشست از «برخورد گزینشی» با حقوق بشر توسط کشورهای غربی سخن گفت.