۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا در راه ایران

0
44

دکتر علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران درباره واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: واکسنی که به کشور وارد شد، اسپوتنیک وی روسیه است و یکی از سه واکسن برتر دنیا در حوزه اثربخشی است که پلتفرم آن مانند استرازنکا است، اما چون ار ادنو ویروس انسانی است، اثربخشی خوبی به میزان ۹۱.۶ درصد دارد. اولین محموله در فاز یک به پرسنل ای سی یو داده می شود که ۳۶ هزار نفر در فاز اول مشمول می شدند.

رئیسی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک به دستمان رسیده و فکر می کنم در هفته آینده هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دستمان می رسد، ۴.۲ میلیون دوز واکسن استرازنکا نیز به دستمان می رسد که قول دادند اجرا کنند و در اسفند ماه به دستمان برسد. با این حساب یک جمع بندی کنیم، تقریبا قریب به ۴.۵ میلیون دوز واکسن باید تا قبل از پایان سال به دست ما برسد که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا می توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت مان است، واکسینه کنیم. البته همه اینها برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه اینطور نیست که واکسن خیلی زیاد باشد، گفت: ۷.۸ میلیارد نفر روی کره زمین زندگی می کند که اگر فرض کنید ۷۰ درصد آنها قرار باشد، واکسن بزنند، ۵ میلیارد می شود که هر کدام دو دوز واکسن‌باید تزریق کنند که ۱۰ میلیارد دوز واکسن می شود. به هیچ وجه تا سال ۲۰۲۱ در دنیا ۱۰ میلیارد دوز واکسن تولید نخواهد شد. بنابراین همواره کمبودهایی در سطح دنیا وجود دارد و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت به کشورهای ثروتمند توصیه کرده است که مرحله اول واکسیناسیون را برای کاهش مرگ و میر انجام داده و بعد از دریافت واکسن از سوی سایر کشورها به سمت قطع زنجیره روند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در واکسیناسیون دو هدف وجود دارد؛ یکی واکسیناسیون افراد آسیب پذیر جهت کاهش مرگ و میر و هدف دوم انجام واکسیناسیون عمومی جهت قطع زنجیره ویروس.

رئیسی ادامه داد: هدف ما این است که در سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم. از سال اینده هم سه واکسن تولیدی داریم؛ یک واکسنی که در پاستور در حال تولید است و از نظر زمانی نزدیک ترین واکسنی است که وارد بازار خواهد شد، دوم واکسن کووبرکت است و پیش بینی می شود تا اردیبهشت ماه بتوانیم حدود ۱.۵ میلیون دوز در ماه ظرفیت تولید داشته باشیم، اما از تیر ماه به بعد می توانیم ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز تولید کنیم. اگر این اتفاق بیفتد و همه مراحل به خوبی پیش رود، می توانیم ظرف چهار ماه بعد از آن همه کشور را واکسینه کنیم.

ایسنا نوشت؛ بنابراین در خوش بینانه ترین حالت تا آذر سال آینده مشغول واکسیناسیون هستیم و در بدبینانه ترین حالت تا پایان سال ۱۴۰۰ می توانیم هدف دوم را که قطع زنجیره است، جلو ببریم.