۲۰ میلیارد دلار ارزش قاچاق دارو در ایران

0
176

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، گفته است که بیش از ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در حوزۀ سلامت و بهداشت ایران صورت می پذیرد که صدمات بسیاری به سلامت و بهداشت عمومی در این کشور وارد آورده است.

وی گفته است که اولین نتایج ورود قاچاق فرآورده های دارویی به ایران از میان رفتن تولید داخلی دارو است. معاون وزیر بهداشت همچنین گفته است: از آنجا که نظارتی بر کیفیت و ایمنی داروهای قاچاق وجود ندارد، سلامت و بهداشت عمومی در هجوم داروهای قاچاقی قرار می گیرند که دست کم ۳۰ تا ۴۰ درصدشان تقلبی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری مهر نوشته بود که داروهای قاچاق در ایران در کشورهای همسایه از جمله هند و پاکستان تولید می‌شوند.
چین، هند و پاکستان بزرگترین تولیدکنندگان داروهای قاچاق در جهان هستند و این سه کشور مبادلات دارویی گسترده ای با ایران دارند.

مرضیه مساعد، مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر در دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفته است: نه تنها داروهای تقلبی وارداتی به کشور فاقد مادۀ مؤثر دارویی هستند، بلکه به علت استفاده از ترکیبات شیمیایی غیراستاندارد، عوارض زیان‌باری برای سلامتی افراد دارند.

حمید خیری، مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، گفته است که در سال ۲۰۱۲ سود قاچاق دارو در جهان ۷۵ میلیارد یورو برآورد شده و در این بین ایران بزرگترین واردکنندۀ داروی قاچاق در جهان شناخته شده است. به این ترتیب، قاچاق دارو هم‌ردیف تجارت اسلحه و ای بسا پرسودترین تجارت در جهان به شمار می رود.

اعتراف معاون وزیر بهداشت ایران در مورد قاچاق دارو در این کشور، تجدید نظر در رقم واقعی قاچاق در اقتصاد ایران را الزامی می سازد. زیرا اگر قاچاق دارو به تنهایی به بیش از ۲۰ میلیارد دلار بالغ می شود، در نتیجه ادعای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ایران مقرون به واقعیت نیست که ارزش و سهم کل قاچاق در اقتصاد ایران را بین ۲۱ تا ۲۴ میلیارد دلار برآورد کرده است.