۱۹ بهمن ۱۳۵۷ روزیکه همافران به دیدار خمینی رفتند

0
530

در روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ شمار زیادی از پرسنل نیروی هوایی درحرکتی غیرمترقبه بالباس رسمی در مدرسه رفاه، اقامتگاه خمینی حضور یافته و ضمن اعلام همراهی با شورش، در حمایت از دولت موقت رژه رفتند. این اقدام که در نوع خود حرکت متفاوت از سوی بخشی تأثیرگذار از ارتش بود، خشم برخی از فرماندهان نظامی را برانگیخت و مایه مخالفت‌ها و درگیری‌های بعدی گارد شاهنشاهی با نیروی هوایی شد.

روزنامه کیهان در‌‌ همان روز با چاپ عکسی از این مراسم که بعد‌ها بسیار مشهور شد، نوشت: «باوجودی که اعلام‌شده بود آیت‌الله‌العظمی امام خمینی به علت برنامه راهپیمایی امروز برنامه دیدارهای خویش را لغو کرده‌اند، معذالک امروز هزاران تن از افراد نیروهای مسلح در خیابان ایران و اقامتگاه آیت‌الله‌العظمی امام خمینی به طرفداری از مهندس بازرگان رژه رفتند. در این مراسم از همه نیرو‌ها و همچنین همافران شرکت داشتند و مراسم ابراز وفاداری به‌صورت رژه انجام گرفت و اصلاً شعاری داده نشد. نیروهای مسلح در این رژه عکس‌های امام خمینی و مهندس بازرگان را در دست داشتند و پلاکاردهایی که نشان‌دهنده رسته و نیروی مربوطه بود حمل می‌کردند.»

خمینی پس از سان دیدن از رژه پرسنل نیروی هوایی که بانظم ویژه و در حالت احترام به‌صف ایستاده بودند در جمع آنان سخنرانی کرد.

متن کامل سخنان وی به این شرح است:

«درود بر شما سربازان امام عصر سلام‌الله‌علیه، همان‌طور که فریاد زدید تاکنون در خدمت طاغوت بودید، طاغوتی که تمام هستی ما‌ها را ساقط کرد، طاغوتی که خزائن ما را تهی کرد، طاغوتی که ما را برده خارجی‌ها کرد و از امروز در خدمت امام عصر سلام‌الله‌علیه و در خدمت قرآن کریم هستید. قرآن کریمی که سعادت همه بشر را بیمه کرده است، قرآن کریمی که هر کس در زیر بیرق او واقع بشود در دنیا و آخرت سعید است. قرآن کریمی که آزادی و استقلال را توصیه کرده است. ما همه تابع قرآن کریم، تابع موازین اسلام و قواعد اسلام هستیم. روحانیت از شما تشکر می‌کند. ما امیدواریم که باهم‌ پیوستگی باهم بتوانیم این طاغوت‌ها را تا آخر از بین ببریم و به‌جای او یک حکومت عدل اسلامی (کنیم) که مملکت ما، برای خودمان باشد و همه‌چیز ما به دست خودمان باشد. ما می‌خواهیم که سرنوشتمان را خودمان تعیین کنیم نه سفارت آمریکا و سفارت شوروی. ما می‌خواهیم که مملکت خودمان را خودمان تعمیر کنیم نه یهودیان و اسراییل. ما می‌خواهیم مملکتمان را آزاد کنیم، اختناق در مملکت نباشد. ما می‌خواهیم ارتش آزاد باشد، اسراییل او را تصرف نکند، آمریکا در او تصرف نکند. درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستید و به دامن قرآن پیوستید. من امیدوارم سایر افرادی که در آن خدمت هستند، آن‌ها هم وظیفه خودشان را بفهمند و به ملت بپیوندند. ما صلاح شما را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم که شما‌ها آزاد باشید، ما می‌خواهیم که مملکت را شما مستقل کنید، ما می‌خواهیم دیگر کسانی که می‌خواهند در شما تصرف کنند این‌ها نباشند و دست اجانب کوتاه باشد، خداوند نصرت به همه شما عنایت کند. باید این نهضت را حفظ کنیم تا ان‌شاءالله به آخر نقطه تا ‌‌نهایت که قیام حکومت عدل انسانی اسلامی به‌جای حکومت طاغوتی است. پس از پایان سخنان امام، گروه‌های مختلف ارتشی تکبیرگویان با اجازه امام خانه را ترک گفتند.»

جنجال بر سر عکس

به دنبال چاپ عکس رژه افسران نیروی هوایی در محل اقامت خمینی فرماندهان ارشد ارتش درصدد تکذیب این عکس برآمدند و آن را مونتاژ خواندند. بااین‌حال کمیته تبلیغات خمینی روز شنبه ۲۱ بهمن‌ماه صحت این عکس را تائید کرد.

روزنامه کیهان در شماره روز شنبه خود زیر تیتر «امام خمینی عکس کیهان را تائید کرد»، نوشت:

«آیت‌الله‌العظمی امام خمینی دیروز شخصاً عکس اختصاصی کیهان مربوط به رژه نظامیان از برابر ایشان را تائید کردند. دکتر مفتح پس از انتشار اعلامیه ستاد ارتش راجع به غیرواقعی بودن این عکس موضوع را با آیت‌الله‌العظمی در میان گذاشت و ایشان گفتند: عکس کاملاً صحیح و واقعی است.»

ماجرا ازاین‌قرار بود که در پی چاپ عکس رژه نظامیان در کیهان، رادیو ایران در بخش خبری ساعت ۲ بعدازظهر روز ۲۰ بهمن خبری به این شرح پخش کرد:

«سخنگوی ستاد بزرگ‌ارتشتاران اعلام کرد در صفحه یکم روزنامه کیهان مورخ پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ عکس بزرگ و مونتاژ شده و غیرواقعی تحت عنوان “امروز هزاران نظامی رژه رفتند “، چاپ‌شده است که غیرواقعی بودن آن برای هر کس که به اصول اولیه عکاسی مونتاژ آشنایی داشته و به مقاصد شوم تفرقه‌اندازان و آن‌هایی که می‌خواهند در صفوف به‌هم‌پیوسته و مستحکم ارتش رخنه نموده و از این راه به آمال و آرزوهای خود برسند کاملاً آشکار است. ستاد بزرگ‌ارتشتاران با جلب‌توجه هم‌میهنان عزیز این‌گونه اعمال ناجوانمردانه، دست‌اندرکاران را به اتهام جعل و نشر اکاذیب به‌منظور تحریک و اهانت به مقام ارتش که مبرا از دخالت در امور سیاسی است برابر مقررات قانون دادرسی و کیفر ارتش مورد تعقیب قرار خواهد داد.» این خبر تا فردای آن روز بار‌ها از رادیو و تلویزیون پخش شد.
بعد از اعلام این موضع از سوی سخنگوی ستاد ارتش داران بود که کمیته تبلیغات دفتر خمینی، با انتشار اعلامیه‌ای صحت عکس کیهان را تائید کرد. سخنگوی کمیته اعلام کرد به دنبال انتشار اعلامیه ستاد بزرگ‌ارتشتاران درباره جعلی بودن عکس کیهان مربوط به رژه نظامیان از برابر خمینی، گروه‌های بی‌شماری از طریق تلفن و حضور، واقعیت را جویا شدند؛ بنابراین با انتشار اعلامیه زیر، نظر کمیته تبلیغات را درباره عکس جنجال‌برانگیز کیهان اعلام می‌کنیم: روز پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ساعت ۸:۳۰ صبح در حضور هزاران نفر تماشاچی در خیابان‌های اطراف محل سکونت امام و نیز در منزل، نظامیان به رژه پرداختند و آنچه کیهان نوشته و عکسی که در صفحه اول آن چاپ‌شده کاملاً صحیح و مورد تائید ما می‌باشد. کمیته تبلیغات دفتر امام خمینی» بعد‌ها روز ۱۹ بهمن به‌پاس اقدام شجاعانه پرسنل نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۵۷ از سوی خمینی به‌عنوان روز «نیروی هوایی» نام‌گذاری شد.

 

 منابع:

 روزنامه کیهان، پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۵۷

روزنامه کیهان، شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۵۷