۱۶ سناتورجمهوری‌خواه در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار قطع فوری ارتباط سوئیفت با جمهوری اسلامی شدند

0
148

گروهی متشکل از ۱۶ سناتور جمهوری خواه به رهبری «تد کروز»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در نامه‌ای از «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا خواسته‌اند تمامی اقدامات لازم را برای قطع فوری ارتباط جمهوری اسلامی با سوئیفت انجام دهد. در این نامه تأکید شده است:” اگر ارتباط جمهوری اسلامی با سوئیفت حفظ شده و کماکان ادامه یاید، کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا بر جمهوری اسلامی موفق نخواهد شد.”

سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی در این نامه، برای قطع تمامی تراکنش های مالی جمهوری اسلامی با جهان و کاربرد قاطع طرح تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، خواستار شده‌اند که واشنگتن از تمامی نفوذ گسترده خود برای قطع ارتباط جمهوری اسلامی با سوئیفت استفاده کند.

“سوئیفت” * یک پیام‌رسان مالی بین‌المللی است که زیرساخت‌های لازم را برای تراکنش‌های مالی در اختیار حدود ۱۱ هزار بانک و مؤسسه مالی در ۲١۰ کشور جهان قرار می دهد. در اکثر موارد، تراکنش‌های مالی میان دو بانک مختلف توسط سیستم سوئیفت انجام می شود. در ماه ژوئن گذشته این سیستم روزانه نزدیک به ۳۲ میلیون پیام مالی را ردو بدل کرده است.

سیستم سوئیفت توسط مؤسسه‌ای به همین نام اداره می‌شود. این مؤسسه به صورت یک شرکت تعاونی است که بانک‌های بزرگ و کوچک جهان، ازجمله بانک‌های آمریکایی در آن عضویت دارند. امور اجرایی “سوئیفت” توسط یک هیأت مدیره که از سوی بانک های عضو انتخاب می شود، مدیریت می شود. مقر این شرکت در بروکسل، پایتخت بلژیک است و تابع قوانین جاری و ساری در اتحادیه اروپا است.

واشنگتن با توجه به حضور مدیران بانک های آمریکایی در هیات مدیره “سوئیفت” و با تکیه بر یک قانون فدرال آمریکا که به دولت این کشور اجازه می دهد علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و دیگر بانک های جمهوری اسلامی در چهارچوب مبارزه با منابع مالی تروریسم و پولشویی اقدام کرده و آنها را تحت تحریم قرار دهد، بر قطع روابط مالی جمهوری اسلامی با “سوئیفت” حساب می کند.

 واشنگتن در واقع تلاش می کند تا جمهوری اسلامی نتواند منابع مالی حاصل از فروش نفت و دیگر کالاهای صادراتی خود را در اختیار بگیرد. واشنگتن بر این باور است که قطع ورود منابع مالی جمهوری اسلامی، می تواند ضربه بسیار محکمی بر روند واردات کالاهای موردنیاز ایران وارد کند و در نتیجه جمهوری اسلامی را از نظر اقتصادی خفه کند.

نامه سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی به وزیر خزانه‌داری کمی پس از اعلام حمایت مالی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی و اختصاص یک بسته کمک ۵۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام نوشته شده است.

درخواست ۱۶ سناتور جمهوری خواه از وزیر خزانه‌داری آمریکا برای قطع فوری ارتباط جمهوری اسلامی با سوئیفت در حالی است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان دو روز پیش خواهان ایجاد یک سیستم مستقل اروپایی از آمریکا برای تراکنش های مالی این اتحادیه، از جمله با جمهوری اسلامی شده است.

هایکو ماس روز چهارشنبه در مقاله‌ای در روزنامه هندلزبلات نوشت: برای ایجاد یک همکاری متوازن میان آلمان و ایالات متحده آمریکا باید خطوط قرمزی تعیین شود که در صورت عبور از آن‌ها ما بتوانیم وزن متقابلی در برابر آمریکا، بویژه در مورد تحریم‌های یکجانبۀ این کشور، داشته باشیم. وی همچنین نوشت که زمان آن فرا رسیده است که اروپا سرنوشت خود را خود در دست بگیرید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ وزیر امور خارجه آلمان در این مقاله همچنین خواستار همکاری با فرانسه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل از آمریکا، یک صندوق ارزی و یک سوئیفت متعلق به اتحادیه اروپا شده است.