یک مقام ارشد آمریکا: حمله به عربستان از سمت ایران و «احتمالا» با موشک کروز انجام شده است

0
193

یک مقام ارشد آمریکا روز یکشنبه ادعا کرد که حمله به تاسیسات نفتی عربستان در بقیق و خریص که بازار جهانی نفت را تهدید کرده است، از سمت ایران و «احتمالا» با موشک کروز انجام شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام که نخواسته است نامش فاش شود، می‌نویسد که در حمله به تاسیسات سعودی‌ها ۱۹ نقطه هدف قرار گرفته‌اند و شواهد حاکی از آن است که منطقۀ پرتاب، جایی در غرب یا شمال‌غربِ اهداف و از جانب جمهوری اسلامی بوده است و نه از جنوب یمن.

این مقام افزود که بنا بر اعلام مقامات سعودی، آنها نشانه‌هایی دیده‌اند که حاکی از استفاده از موشکهای کروز در این حملات بوده است؛ چیزی که با ادعای حوثی‌ها مبنی بر حمله با ۱۰ فروند پهپاد همخوانی ندارد.

او می‌افزاید: «شکی نیست که جمهوری اسلامی مسئول این امر است… نمی‌توان از این موضوع فرار کرد. هیچ احتمال دیگری وجود ندارد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز جمهوری اسلامی را در پشت این حملات دانسته بود.

تهران روز یکشنبه اتهام دست داشتن در این حملات را بی‌اساس خواند و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز اعلام کرد که «نه ما و نه آمریکایی‌ها قصدی برای جنگ نداریم».

به گزارش یورونیوز؛ انتظار می‌رود که این حملات باعث شود بهای نفت در روز دوشنبه به بیش از ۵ تا ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.