یک سیاه‌چاله در حال حرکت شناسایی شد

0
154

محققان “مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین”(CFA) در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی یک سیاه‌چاله کلان جرم در حرکت شده‌اند.

مدت‌هاست که دانشمندان این نظریه را مطرح کرده‌اند که سیاهچاله‌های کلان جرم می‌توانند در فضا پرسه بزنند اما شناسایی آنها دشوار است.

اکنون محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین یک سیاه‌چاله کلان جرم در حال حرکت را شناسایی کردند و نتایج آنها امروز در مجله “Astrophysical” منتشر شده است.

“دومینیک پس”(Dominic Pesce) ستاره شناس مرکز اخترفیزیک و رهبر این مطالعه گفت: ما انتظار نداریم که اکثر سیاهچاله‌های کلان جرم در حال حرکت باشند. آنها معمولا تمایل دارند در یک مکان ثابت بمانند. آنها به قدری سنگین هستند که حرکت کردن برایشان دشوار است. در نظر بگیرید که حرکت دادن توپ بولینگ چقدر می‌تواند از حرکت دادن یک توپ فوتبال دشوارتر باشد.

پس و همکارانش در پنج سال گذشته با مقایسه سرعت سیاهچاله‌ها کلان جرم و کهکشان‌ها در تلاش بوده‌اند تا این اتفاق نادر را مشاهده کنند.

طی این مطالعه محققان ابتدا ۱۰ کهکشان دور و چند سیاهچاله‌ کلان جرم را بررسی کردند. آنها به طور خاص سیاهچاله‌هایی را که درون قرص‌های برافزایشی آنها آب وجود دارد را مطالعه کردند.

همانطور که آب به دور سیاهچاله می‌چرخد، یک پرتوی لیزری مانند نور رادیویی به نام “میزر” تولید می‌کند.

پس گفت: پس از این مراحل ما آنها را با مجموعه‌ای از آنتن‌های رادیویی و با استفاده از روش معروف تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی(VLBI) مورد مطالعه قرار دادیم. این اندازه گیری ها می‌توانند به اندازه گیری دقیق سرعت سیاهچاله کمک کنند.

این روش به محققان کمک کرد تا تشخیص دهند که از ۱۰ سیاه چاله کلان جرم ۹ مورد در حالت استراحت هستند اما یکی از آنها با بقیه فرق می‌کرد و به نظر می‌رسید در حال حرکت است.

این سیاهچاله در فاصله ۲۳۰ میلیون سال نوری از زمین واقع شده و در مرکز کهکشانی به نام J۰۴۳۷ + ۲۴۵۶ قرار دارد. جرم آن حدود سه میلیون برابر خورشید ما است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، محققان در ادامه با استفاده از مشاهدات رصدخانه‌های آرسیبو و تلسکوپ جمنای، یافته‌های اولیه خود را تأیید کردند. این سیاهچاله کلان جرم با سرعتی در حدود ۱۱۰ هزار مایل در ساعت در داخل کهکشان J۰۴۳۷ + ۲۴۵۶ در حال حرکت است.