یک سوءقصد تروریستی در فرانسه یک کشته و شماری زخمی برجای گذاشت

0
152

در یک سوءقصد انفجاری که امروز حوالی ساعت ده صبح در مقابل کارخانۀ “ایر پرودوکتس” * تولیدکنندۀ گازهای صنعتی و شیمیایی در منطقۀ “ایزر” واقع در نزدیکی شهر “لییون” در فرانسه روی داد، دو نفر از کارکنان این کارخانه جراحات سطحی برداشتند. با این حال، پلیس در نزدیکی کارخانه جسد فردی را یافته است که سرش از تن جدا شده است، هنوز معلوم نیست که آیا جسد به محل واقعه منتقل شده است یا نه.

یک منبع دیگر به خبرگزاری فرانسه گفته است که به روی سر بریده شده عبارات عربی نقش بسته بود. همین منبع افزوده است که سر بریده شده در کنار دو پرچم منقوش به عبارات عربی به روی نرده های بیرونی کارخانه آویخته شده بود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس نوشته است که یکی از افراد مظنون به دست داشتن در این سوءقصد دستگیر و نفر دوم موفق به فرار شده است. جستجو برای یافتن فرد فراری ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه به نقل از همین منبع افزوده است که بر اساس نتایج تحقیقات مقدماتی دو نفر به وسیلۀ خودرو به ورودی کارخانه هجوم برده اند و همزمان با این اقدام انفجاری در کارخانه روی داده است.
برخی منابع خبری محلی نوشته اند که یکی از سوءقصدکنندگان با پرچم اسلامگرایان وارد کارخانه شده و شماری کپسول گاز را منفجر کرده است.
پیشتر “ژوئل اولییه” نمایندۀ “ایزر”، در مجلس ملی فرانسه از این انفجار به عنوان “یک سوءقصد تروریستی یاد کرده و افزوده بود که در همین ارتباط یک نفر بازداشت شده است.”
در واکنش به این سوءقصد، “مانوئل والس”، نخست وزیر فرانسه که هم اکنون در آمریکای جنوبی به سر می برد از کلیه فرمانداران فرانسه خواست که نیروهای انتظامی را برای مراقبت از تأسیسات حسّاس کشور تجهیز کنند. او همچنین از وزیر کشور فرانسه خواست که فوراً خود را به محل سوءقصد برساند.
در واکنش به سوءقصد “ایزر”، فرانسوا هولاند، رییس جمهوری فرانسه، امروز بعد از ظهر جلسۀ شورای دفاع تشکیل می‌دهد.
“ژان ایو لودریان” وزیر دفاع فرانسه که امروز جمعه سرگرم بازدید از تأسیسات صنعتی در منطقۀ “پیرنه آتلانتیک” بود، با اعلام این خبر از سوءقصد امروز “ایزر” به عنوان سوءقصدی تروریستی یاد کرد و افزود که او نیز برای شرکت در جلسۀ شورای دفاع فرانسه به ریاست رییس جمهوری این کشور به بازدید خود از تأسیسات صنعتی “پیرنه آتلانتیک” پیش از موعد خاتمه می دهد.
فرانسوا هولاند، رییس جمهوری فرانسه، نیز در پی سوءقصد امروز “ایزر”، سفر خود را به بروکسل نیمه تمام گذاشت و برای شرکت در جلسۀ شورای دفاع کشورش به پاریس بازگشت. او پیش از ترک بروکسل در یک کنفرانس خبری وعده داد که افراد و گروهایی را که مسبب این سوءقصد بوده اند شناسایی و ریشه کن کند. رییس جمهوری فرانسه در عین حال تأکید کرد که نباید در واکنش به این جنایات تسلیم ترس شد و به جای پاسداری از ارزش ها، هیجان زده شد و رفتار کرد.
وزیر کشور فرانسه، “برنارد کازنوف”، گفته است که سوءقصد “ایزر” توسط فردی صورت گرفته که صرفاً دارای تمایلات “سلفیگرایانه” بوده، اما از سوی سرویس های اطلاعاتی فرانسه به عنوان تروریست شناخته نمیشد. وی همچنین گفته است که همکاران احتمالی فرد سوءقصدکننده دستگیر و بازداشت شده‌اند. وزیر کشور فرانسه افزوده است که مظنون دستگیر شده، سی و پنج سال دارد و ساکن شهر لییون است و پس از انجام سوءقصد توسط یکی از مأموران فرانسوی دستگیر شده است. “برنارد کازنوف” افزوده است که تحقیقات برای شناسایی فردی که سرش از تن جدا شده ادامه دارد.
کارخانۀ “ایر پرودوکتس” که امروز هدف سوءقصد تروریستی در حومۀ شهر “لییون” قرار گرفت، شرکتی آمریکایی است و مدیر آن یک آمریکایی ایرانی تبار به نام “سیفی قاسمی” است.