یک بانک ایتالیایی به اتهام مبادلات غیرقانونی با جمهوری اسلامی و پولشویی به پرداخت جریمۀ سنگین محکوم شد

0
192

بانک ایتالیایی «اینتِسا سان پائولو» به جرم نقض قوانین مبارزه با پولشویی به پرداخت ٢٣٥ میلیون دلار جریمه محکوم شد. این بانک حداقل ٢٧٠٠ مورد مبادلۀ مالی غیرقانونی با جمهوری اسلامی داشته است.

طی چندین سال، شعبۀ بانک ایتالیایی «اینتِسا سان پائولو» (Intesa Sanpaolo) در نیویورک، عملیات مالی را با مؤسسات دروغین و دور از چشم سازمان‌های ناظر آمریکایی ادامه داده است.

یکی از طرف‌ها مهم این بانک جمهوری اسلامی بوده است. به گفتۀ مسئولان نظارت بر مبادلات مالی آمریکا، این بانک ایتالیایی حتی به برخی کارمندان خود آموزش داده بود تا قادر باشند مبادلات غیرقانونی با جمهوری اسلامی را پنهان کنند و تحت پوشش‌های دروغین به اجرا بگذارند. حدود ٢٧٠٠ مورد مبادلۀ مالی  – در مجموع معادل ١١ میلیارد دلار-  برای مشتریان جمهوری اسلامی انجام شده است.

منابع آمریکایی توضیح بیشتری در مورد “طرف‌های جمهوری اسلامی” نداده‌اند و معلوم نیست که این مشتریان، مؤسسات دولتی جمهوری اسلامی بوده‌اند یا خیر.

نهادهای آمریکایی تأکید کرده‌اند که فعالیت‌های بانک ایتالیایی “نمونۀ روشنی از رفتارهایی است که می‌تواند به شبکه‌های خلافکار بین‌المللی کمک کند و امنیت شبکۀ مالی جهانی را به خطر اندازد”.

این بانک علاوه بر ایران با چند کشور دیگر نیز مبادلات غیرقانونی داشته است. اکثر اتهاماتی که از سوی نهادهای آمریکایی طرح شده به سال ٢٠٠٢ مربوط می‌شود.

نهادهای ناظر آمریکایی در ماه‌های اخیر دو بانک بزرگ دیگر را به پرداخت جریمه محکوم کرده‌اند: مِگا بانک تایوان باید معادل ١٨٥ میلیون و دویچه بانک آلمان معادل ٢٥٨ میلیون دلار جریمه بپردازند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ دو سال قبل بانک فرانسوی ب.ان.پ. پاریبا نیز که از جمله با مؤسسات جمهوری اسلامی بده و بستان غیرقانونی داشت، در آمریکا به پرداخت جریمه‌ای بسیار سنگین محکوم شد.