یک بانوی ایرانی سفیر آمریکا در سوئد شد

0
138

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، آزیتا راجی را به عنوان سفیر ایالات متحده در سوئد برگزید.

صدای آمریکا نیز در این رابطه می نویسد؛ کاخ سفید خانم آزیتا راجی را یک استراتژیست بازرگانی، و یکی از مدیران پیشین بازار بورس نیویورک معرفی کرده که تخصص و تجربه‌‌اش در بازارهای مالی و اقتصاد جهانی، و تفکر استراتژیکش را در بسیاری از وظایف رهبری در بخش خصوصی به‌کار گرفته – از جمله در مشاغلی همچون ریاست هیأت امنا، بنیان‌گذار همراه، و نیز مشاور در شوراهای ملی و کمیته‌های منصوب مانند کمیسیون ریاست جمهوری برای بورسیه‌های کاخ سفید، کالج برنارد در دانشگاه کلمبیا، برنامه‌ سرمایه‌گذاری تجاری اجتماعی در کالج بازرگانی دانشگاه کلمبیا، گالری ملی پرتره‌ها در انستیتوی اسمتسونین، مشارکت ملی برای زنان و خانواده‌ها، و بسیاری از نهادهای دیگر.

در بیانیه کاخ سفید همچنین اشاره شده که خانم راجی در کارزار انتخاباتی آقای اوباما در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱)، معاون رئیس بودجه ملی و رئیس صندوق پیروزی در ایالت‌های مردد بود. وی همچنین از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) عضو هیأت مشورتی کمیته ملی حزب دموکرات بوده است.

آزیتا راجی کارشناسی معماری و زبان فرانسه، و کارشناسی ارشد بودجه را از دانشگاه کلمبیا در نیویورک اخذ کرده و تحلیلگر معتمد مالی و عضو کمیته برتون وودز است.

خانم راجی متولد تهران است و سال‌های کودکی و نوجوانی را در ایران و کشورهای اروپای غربی گذرانده است. او مدرک دیپلمش را از دبیرستان بین‌المللی لوزان سوئیس دریافت کرد، و در آنجا علاوه بر موفقیت‌های درسی، در رشته‌های اسکی و شطرنج‌ هم رقابت می‌کرد. خانم راجی در ۱۷ سالگی در آمریکا وارد دانشگاه شد. وی در کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین، اروپای غربی و خاوردور زندگی، تحصیل و کار کرده و علاوه بر فارسی و انگلیسی، به زبان فرانسه هم تسلط دارد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ تارنمای کاخ سفید از آزیتا راجی به عنوان یک استراتژیست با سابقه، با مدیریت اجرایی در وال استریت یاد کرد که در بازارهای جهانی اقتصاد دارای تفکری راهبردی و نقشی هدایت کننده است.