یک ایرانی ساکن نروژ به جرم جاسوسی برای جمهوری اسلامی در دانمارک مقصر شناخته شد

0
429

یک شهروند نروژی در دادگاه دانمارک به جرم جاسوسی برای یک سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی و همدستی در طرح مشکوک برای قتل یک ایرانی مخالف دولت جمهوری اسلامی در دانمارک، به هفت سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارش رویترز، جمعه 26 ژوئن 2020، یک ایرانی به نام محمد داوودزاده لولوئی جاسوس اطلاعاتی جمهوری اسلامی، 40 ساله، ساکن نروژ در اکتبر سال 2018 پس از انجام عملیاتی توسط پلیس که در آن دانمارک موقتاً مرزهای بین المللی خود را بست، دستگیر شد.

دادگاه با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که اواخر روزهای سپتامبر همان سال، لولوئی از خانه یك تبعیدی و مخالف حکومت جمهوری اسلامی در دانمارك و همچنین خیابان‌ها و جاده‌های اطراف آن خانه عکس گرفت و آنجا را رصد کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: «دادگاه دریافت که این اطلاعات جمع‌آوری شده و به شخصی که برای یک سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی کار می کند، منتقل شده است و برای استفاده از برنامه‌های سرویس اطلاعاتی برای کشتن این تبعیدی استفاده شده است».

سورن هاربو دادستان عمومی به رویترز گفت: «لولوئی به هفت سال زندان و اخراج دائم از دانمارك محكوم و پس از تحمل مجازات خود از ورود به دانمارک محروم خواهد شد».

او افزود: «این یک پرونده تاریخی است و این یک پیام قدرتمند برای سرویس‌های اطلاعاتی (خارجی) است: آنها باید درگیری‌های خود را بین خودشان انجام دهند و از درگیر کردن ما دست بردارند».

به گفته هاربو، لولوئی که تمام اتهامات را رد کرده، بلافاصله علیه این حکم درخواست تجدیدنظر داد.

فرد کشته شده که در این بیانیه نامی از او به میان نیامده، رهبر یک گروه مقاومت ایرانی است که به جنبش مبارزه برای آزادی اهواز (ASMLA) معروف است.

به طور جداگانه، پلیس دانمارک سه عضو ASMLA از جمله رهبر این گروه را به جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی سعودی و تأمین بودجه و حمایت از تروریسم در ایران متهم کرده است.

العربیه نوشت؛ گفتنی است، محمد داوودزاده لولوئی، 21 اکتبر به درخواست دولت دانمارک به هنگام بازگشت از ایران در فرودگاه یوتوبری سوئد دستگیر شد.