یک ایرانی-بلژیکی به جرم جاسوسی برای ایران در اسرائیل به زندان محکوم شد

0
132

دادگاهی در اسرائیل روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت، یک شهروند ایرانی- بلژیکی را به جرم جاسوسی برای ایران به هفت سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شین بت، اداره امنیت داخلی اسرائیل، می‌گوید که این فرد علی منصوری است که در پوشش یک تاجر به اسرائیل سفر کرده بود و در سال ۲۰۱۳ هنگام ترک کشور در فرودگاه بن گوریون بازداشت و تعدادی عکس از سفارت آمریکا و چند محل دیگر در وسایل او کشف شد.

مدارک منتشر شده توسط مراجع قضایی نشان می‌دهد که این فرد به جرم «کمک به دشمن در زمان جنگ» و «جاسوسی» برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران محکوم شده است.

رادیو فردا گزارش کرد، پس از پایان این محاکمه در شهر لود در مرکز اسرائیل، آویدگور فلدمن وکیل مدافع علی منصوری به خبرنگاران گفت بعید می‌دانم که موکلش تقاضای فرجام کند.

او افزود: «ما در دادگاه استدلال کردیم که اقدامات موکل من امنیت اسرائیل را به خطر نیانداخته است و نهادهای جاسوسی ایران با تحت فشار قرار دادن او و خانواده‌اش موکل من را به این کار مجبور کردند. به نظر ما با توجه به شرایط پرونده حکم دادگاه منصفانه است».

گزارشگر خبرگزاری فرانسه که در صحن دادگاه بوده می‌گوید ماموران مسلح، علی منصوری ۵۶ ساله را با دستبند به محل متهم آوردند که یک اطاقک شیشه‌ای و مجزا در سالن خالی دادگاه بود.

آقای منصوری به هنگام شنیدن حکم دادگاه چهره بسیار آشفته‌ای داشت.

وکیل مدافع او به اطاقک شیشه‌ای نزدیک شد و به زبان انگلیسی به او گفت حکم شما هفت سال زندان است. آقای منصوری در پاسخ گفت: «می‌خواهم شما را ببینم».

اداره امنیت داخلی اسرائیل مدعی است علی منصوری که از طریق ازدواج، شهروندی بلژیک را به دست آورده است، پس از پذیرفتن همکاری با دستگاه‌های جاسوسی ایران در سال ۲۰۱۲ به عضویت یکی از واحدهای عملیات ویژه سپاه پاسداران در آمد.

بر اساس کیفرخواست صادره علیه آقای منصوری، «ماموریت‌های جاسوسی با هدف ضربه زدن به امنیت اسرائیل» به او سپرده شد و او به این خاطر سه بار به این کشور سفر کرده است.

آقای منصوری متهم است که در پوشش تاجر یک شرکت تجاری در اسرائیل تاسیس کرد که قرار بود توسط افرادی که بعدا به اسرائیل خواهند آمد به عنوان پوششی برای فعالیت‌های جاسوسی مورد استفاده قرار گیرد.

دادستانی اسرائیل می‌گوید که آقای منصوری به داشتن ارتباط با نهادهای جاسوسی ایران اعتراف کرده است.

در جریان بازجویی او اعتراف کرده که قرار بود در ازای همکاری و تاسیس یک شرکت تجاری که از آن «برای ضربه زدن به اهداف اسرائیلی و غربی استفاده خواهد شد» حدود یک میلیون یورو پاداش دریافت کند.

طبق شواهد دادستانی اسرائیل، آقای منصوری با اسم مستعار «الکس منز» و با پاسپورت بلژیکی اولین بار در ژوییه ۲۰۱۲ به این کشور سفر و اطلاعاتی در مورد نحوه عبور از سیستم امنیتی فرودگاه بن گوریون را به رابط ایرانی‌اش منتقل کرد.

سفر بعدی او در ژانویه ۲۰۱۳ بود که طی آن از سفارت آمریکا و یک مرکز امنیتی که نام آن ذکر نشده است، عکس گرفته و در سفر به ایران این اطلاعات را به رابطان خود داده است.

بار سوم او در ششم سپتامبر ۲۰۱۳ به اسرائیل سفر کرد و مقدمات تاسیس یک شرکت را انجام داد که قرار بود در آینده از آن برای فعالیت‌های جاسوسی استفاده شود.

او روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳ و هنگام خروج از اسرائیل بازداشت شد.