یک انبار مُهمّات متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در شرق سوریه هدف حملات هوائی قرار گرفت

0
186

یک انبار مُهمّات متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فرودگاه الحمدان واقع در نزدیکی «دیرالزور» در منطقۀ ابوالکمال در شرق سوریه، چهارشنبه شب ٤ دسامبر/١۵ آذر، هدف موشک‌های هوا به زمین قرار گرفت و دچار حریق شد. بنوشتۀ تارنمای خبری «اِستِپ نیوز» هواپیمائی که هویت آن کشف نشده، شماری موشک بروی این انبار رها کرد و انفجار عظیمی در پی آن روی داد.

بمباران این انبار مهمات در منطقه‌ای صورت می‌گیرد که در گذشته میدان بمباران‌های متعدد نیروی هوائی اسرائیل بوده و تاسیسات و تجهیزات نظامی جمهوری اسلامی در این منطقه بارها مورد حملۀ هواپیماهای اسرائیلی قرار گرفته است. بگفتۀ منابع خبری سوری، نیروهای مستقر در زمین با موشک هواپیما را هدف گرفته‌اند، اما آسیبی به آن وارد نشده است.

منطقۀ دیر الزور در نزدیکی مرز عراق محل استقرار شمار فراوانی از واحدهای شبه نظامی تحت حمایت ایران است. منطقۀ ابوالکمال نیز از نظر جمهوری اسلامی یک راهروی استراتژیک برای حمل سلاح و نفرات بسوی شرق مدیترانه محسوب می‌شود.

بمباران چهارشنبه شب، دو هفته پس از پرتاب چهار راکت از سوریه به شمال اسرائیل و بمباران تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی و سوریه توسط هواپیماهای اسرائیلی روی می‌دهد. بگزارش ارتش اسرائیل، سامانۀ دفاع ضدهوائی این کشور موسوم به «گنبد آهنین» هر چهار راکت را ردیابی و پیش از رسیدن به هدف نابود کرد. تل آویو آن حملات را به نیروهای جمهوری اسلامی و شبه نظامیان تحت پوشش آنان نسبت داد.

مقامات اسرائیلی آنهنگام مسئولیت بمباران «تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی در فرودگاه دمشق» را بر عهده گرفته و اعلام کردند که «در جریان این عملیات شماری از نیروهای سپاه قدس حاضر در ساختمان کشته و زخمی شده‌اند». یک منبع سوری اعلام کرده بود که بر اثر این بمباران ٢٣ تن و از جمله به احتمال فراوان ١٦ ایرانی، کشته شده‌اند.

هر چند مسئولیت حملۀ چهارشنبه شب را کسی بر عهده نگرفته است، اما همۀ شواهد ارتش اسرائیل را مجری آن می‌داند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ اسرائیل تنها مسئولیت عملیات تلافی جویانۀ خود را بر عهده می‌گیرد و در بارۀ حملات پیشگیرانه و یا تضعیف کنندۀ دیگر سکوت می‌کند.