یک‌‌صد دیپلمات پیشین آمریکایی از توافق وین حمایت کردند

0
152

نزدیک به ١٠٠ دیپلمات و سفیر پیشین آمریکایی، در نامه‌ای سرگشاده از توافق جامع اتمی میان ایران و کشورهای غربی حمایت کردند. این دیپلمات‌ها در نامه خود گفته‌اند اگر توافق وین بگونه درست عملی گردد میتواند وسیله مؤثری برای پایان دادن به برنامه اتمی ایران باشد.
امضاکنندگان نامه در ادامه گفته‌اند که توافق وین از اشاعه سلاح‌های اتمی در منطقه بسیار مهم و بی‌ثبات خاورمیانه نیز جلوگیری خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه می نویسد “بروس لینگن” دیپلمات و گروگان پیشین آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران در سال ١٩۷٩، “نیکولا برنژ” سفیر پیشین آمریکا در سازمان ناتو و یا “رایان کروکر” سفیر پیشین آمریکا در افغانستان و عراق، از امضاکنندگان این نامه هستند.

نامه سرگشاده دیپلمات‌های پیشین آمریکا در مورد توافق وین در حالی منتشر شده که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش دارد اعضای کنگره این کشور را به حمایت از توافق وین قانع کند.
آقای اوباما تهدید کرده است که اگر کنگره به توافق وین رأی منفی بدهد آن را وتو خواهد کرد اما بر حسب قوانین آمریکا، رأی دو سوم نمایندگان کنگره به نوبه خود میتواند وتوی رئیس جمهور را بی اثر کند. گذشته از آن، کنگره میتواند مانع تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران گردد.