یکی از سازمان‌دهندگان حملات پاریس و بروکسل شناسایی شد

0
207

نیروهای پلیس فرانسه یکی از سازمان‌دهندگان حملات تروریستی ۱۳ نوامبر پاریس و ۲۲ مارس بروکسل را که سوریه این حملات را هدایت می‌کرد، شناسایی کردند. این فرد “اسامه عطار” نام دارد و شهروند بلژیکی-مراکشی است که در پرونده تحقیقات پلیس با نام مستعار “ابواحمد” از او یاد شده بود.
روزنامه لوموند چاپ پاریس، روز سه‌شنبه هشتم نوامبر، نوشت که بازرسان پلیس از ماه‌ها پیش به دنبال “ابواحمد” بودند و بالاخره به هویت واقعی این فرد پی بردند.

یکی از منابع نزدیک به این پرونده، با تأیید این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت که اسامه عطار 32 ساله، یکی از اعضای گروه “دولت اسلامی” (داعش)، که مسئولیت حملات پاریس و بروکسل را بر عهده گرفته، اکنون تنها سازمان‌دهنده این حملات از سوریه است که توسط پلیس شناسایی شده است.

شناسایی این فرد درست چند روز پیش از اولین سالگرد حملات پاریس و همچنین بازگشایی سالن کنسرت باتاکلان صورت می‌گیرد که توسط چند جهادگر مورد حمله قرار گرفت.

نام “ابو احمد” اولین بار پس از بازداشت دو مظنون این حملات در دسامبر گذشته در اتریش وارد پرونده تحقیقات شد. این دو مظنون یک الجزایری و یک پاکستانی هستند که همچنان در فرانسه زندانی هستند.

 این دو مرد با مدارک شناسایی جعلی همراه با خیل پناهجویان در اکتبر ۲۰۱۵ وارد جزیره لروس در یونان شدند. دو حمله‌کننده عراقی نیز که در حملات پاریس کمربند انتحاری خود را منفجر کردند، همراه این دو مظنون بودند و برخلاف آنان توانستند به مسیر خود ادامه دهند.

مظنون الجزایری در بازجویی‌ها اعتراف کرد که “ابواحمد” این گروه چهارنفره را از سوریه هدایت می‌کرد.
همچنین نام “ابواحمد” در یکی از گفت‌وگوهای صوتی که در کامپیوتری که پس از حملات بروکسل در بلژیک کشف شد، شنیده شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ نام وی که پسرعموی دو حمله‌کننده انتحاری حمله بروکسل بود، برای پلیس ضدتروریسم شناخته شده بود. او در سال ۲۰۰۴ در شهر رمادی در عراق بازداشت شد و پس از آزادی در سال ۲۰۱۲ به داعش پیوست.