یوکیو آمانو : ایران برای همکاری مستقلانه با آژانس اظهار آمادگی کرده است

0
164

 آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ظاهرا ایران آماده است برای حل پرونده اتمی این کشور، خارج از چارچوب مذاکرات ایران و گروه ۵+١، با آژانس همکاری کند.

 یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در سخنرانی خود در مرکز بین المللی وودرو ویلسون در واشنگتن، دیدار روز دوشنبه گذشته خود با عباس عراقچی، معاون اول وزارت خارجه ایران را «سودمند» توصیف کرد و گفت در این دیدار، ایران همکاری خود با آژانس را با پیشرفتهای احتمالی در مذاکرات با گروه ۵+١ مرتبط ندانسته است.

 به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از خبرگزاری فرانسه، آمانو در پاسخ به این پرسش که آیا این موضعگیری از جانب ایران را میتوان « انعطافی » در پرونده اتمی این کشور ارزیابی کرد یانه گفت : « من چنین تصور می کنم که در پیشنهاد جدید ایران محتوی وجود دارد.»

 همزمان با این اظهارات آقای آمانو، عباس عراقچی، معاون اول وزارت خارجه ایران روز گذشته گفته بود غنی سازی اورانیوم که کانون مناقشۀ اتمی ایران با غرب است باید «در قد وقوارۀ یک برنامۀ صلح آمیز» در کشور باشد، مضاف بر اینکه باید تکلیف تأسیسات اتمی نطنز، فوردو و اراک نیز در مدت زمانی معین روشن شود

بگزارش رسانه های بین المللی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با آقای آمانو در واشنگتن گفته است آژانس باید صداقت ایران در مذاکرات جدید را مورد ارزیابی قرار دهد.

 در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که جوبایدن معاون رئیس جمهور امریکا و شماری دیگر از مقامات بلندپایه آمریکایی تلاش دارند مجلس سنای این کشور را متقاعد کنند قبل از تصویب لایحه تحریمهای جدید علیه ایران منتظر نتایج مذاکرات هفته آینده میان ایران و گروه ۵+١ بماند.

 ریچارد دوربین، یک تن از سناتوران دمکرات گفته است « بعد از ده سال رویارویی، تحریمها و اظهارات آتشین » آمریکا در پاسخ خود به ایران باید «منطقی » عمل کند.

 دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 11 نوامبر در تهران برگزار می گردد اما پیشتر از آن، نمایندگان ایران و گروه ۵+١ روزهای ٧ و ٨ نوامبر در دور جدیدی از مذاکرات روی پرونده اتمی ایران در ژنو حضور خواهند یافت.

تا کنون ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه ۵+١ از افشای محتویات پیشنهاد جدید ایران خودداری کرده اند.