یونان در برخورد با پناهجویان قوانین بین​‌الملل را “نقض” کرده است

0
202

تحقیقات یک گروه از کارشناسان نشان داده است برخورد دولت یونان با پناهجویان در مرزهای این کشور با قوانین بین​‌الملل سازگار نبوده است. برخی سیاستمداران آلمانی از دولت این کشور و اتحادیه اروپا خواستند یونان را محکوم کنند.

برخورد مرزبانان و پلیس یونان با پناهجویان در مرز این کشور با ترکیه انتقادات زیادی را در آلمان برانگیخته است. پارلمان آلمان (بوندستاگ) به یک گروه از کارشناسان برای بررسی این موضوع ماموریت داده بود. اکنون نتایج تحقیقات این گروه منتشر شده است. 

گروه تحقیق تدابیری را که یونان در مرزهای خود با ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان اتخاذ کرده بود را مورد بررسی قرار داده و پیرامون این موضوع اظهارنظر کرده است. طبق این تحقیقات مرزبانان یونان پناهجویان را بدون بررسی حقوق پناهندگی آنان پس فرستادند و مانع ورود آنان شدند.

گروه تحقیق نتیجه​‌گیری کرده است که یونان دست به اقدامی زده است که به هیچ وجه با قوانین بین​​‌الملل منطبق نبوده است.

اولا یلپکه، سخنگوی فراکسیون حزب چپ در پارلمان  آلمان گفته است که برخورد یونان با پناهجویان مبنای قانونی نداشته است.

به گفته نماینده حزب چپ، دولت آلمان از برخورد یونان حمایت کرده در حالی که تدابیری که یونان در مرزهای خود علیه پناهجویان اتخاذ کرده با قوانین بین​الملل هم​خوانی نداشته است.

این سیاستمدار آلمانی تاکید کرد کمیسیون اتحادیه اروپا و دولت آلمان به جای درخواست از یونان برای رعایت حقوق بشر از برخورد غیرقانونی این کشور با پناهجویان به طور رسمی حمایت کرده​‌اند.

نصب پنکه​‌های غول​‌پیکر برای دور کردن پناهجویان

گروه تحقیق در گزارش خود به نصب پنکه‌​های قوی برای راندن پناهجویان از مرزها توسط یونان هم اشاره کرده است. استفاده مرزبانان یونان از گاز اشک‌آور علیه کودکان و زنان نیز یکی دیگر از موارد نقض قوانین بین‌​​الملل بوده است.

در تحقیق کارشناسان آمده است که تامین امنیت، کنترل و دفاع از مرزها حق هر کشوری است؛ اما برخورد مرزبانان و پلیس یونان ارتباطی با دفاع از مرزها نداشته و در تحقیقات به صراحت گفته شده است که “استفاده از خودروهای آب​پاش، گاز اشک‌آور و نصب پنکه​‌های قوی علیه زنان و کودکان متناسب نبوده است”. 

دویچه وله گزارش داد؛ سیاستمداران آلمانی از جمله اولا یلپکه پس از اعلام نتایج تحقیقات کارشناسان از اتحادیه اروپا و دولت آلمان خواستند اقدامات غیرقانونی یونان علیه پناهجویان را به شدت محکوم کنند.