یولیا یوزیک، روزنامه‌نگار روس که در ایران به جرم جاسوسی دستگیر شده بود، آزاد شد و به روسیه بازگشت

0
398

یولیا یوزیک، روزنامه نگار روس که یک هفتۀ پیش در ایران دستگیر شده بود، بامداد روز پنجشنبه دهم اکتبر آزاد شد و به مسکو بازگشت. سفارت روسیه در پایتخت ایران با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی شبکۀ توئیتر، اعلام کرد که «بر اثر تلاش‌های مشترک وزارت امور خارجۀ روسیه و سفارت این کشور در تهران، مقامات جمهوری اسلامی تصمیم به آزاد کردن شهروند روسی، یولیا یوزیک، گرفتند». او در نخستین ساعات صبح امروز ایران را ترک کرد و در ساعت ٦ بامداد به وقت محلی وارد مسکو گردید.

یولیا یوزیک، روز ٢٩ سپتامبر، بهنگام ورود به تهران ناگزیر شده بود در فرودگاه گذرنامۀ خود را به ماموران مرزی و امنیتی جمهوری اسلامی بسپارد. او سه روز بعد در دوم اکتبر در هتل محل اقامت خود در پایتخت ایران دستگیر شد.

همسر پیشین او، باریس وویتسکزوفسکی، اعلام کرد که این دستگیری توسط ماموران سپاه پاسداران و با شکستن در اتاق وی در هتل انجام گرفته است. اندکی پس از آن سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که از نظر مقامات جمهوری اسلامی این روزنامه‌نگار ٣٨ سالۀ روسی مظنون به جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل است.

وزارت امور خارجۀ روسیه روز چهارم اکتبر مهدی سنائی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، را احضار و خواستار توضیحات روشن در بارۀ دستگیری یولیا یوزیک و نیز آزادی فوری وی شد. سخنگوی کرملین نیز در گفتگو با خبرنگاران «ناخرسندی و نگرانی» کشور خود را اعلام داشت و آن را «امری غیرقابل قبول» خواند و افزود امیدوار است که «روزنامه‌‌نگار روسی به زودی آزاد شود».

در پی این هشدارها، نمایندۀ جمهوری اسلامی، بگفتۀ وزارت امور خارجۀ روسیه، همان هنگام اعلام کرد که روزنامه نگار روس بزودی آزاد خواهد شد. علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبۀ گذشته ٧ اکتبر اعلام کرد که «پروندۀ مربوط به تخلفات این خانم در زمینۀ ویزا و سایر تخلفات بوده و اتهام جاسوسی مطرح نیست و به زودی رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود».

به گزارش رادیوفرانسه؛ یولیا یوزیک برای نشریات متعددی در روسیه و از جمله برای «نیوزویک» روسی کارکرده و چندین کتاب نیز بویژه در بارۀ جنگ در چچنی و بحران قفقاز نگاشته است.