یورش وحشیانه به تجمع اعتراضی اهل یارسان و دستگیری تعداد زیادی از آنها

0
389

بنابه گزارشات رسیده  صبح دیروز بیش از ۴۰۰ نفر از پیروان آیین یاری مقابل مجلس تجمع کردند و نسبت به سلب حقوق خود اعتراض کردند که با یورش وحشیانه نیروهای سرکوبگر مواجه شدند و ده ها نفر از آنها دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

روز یکشنبه ۲۸ مهرماه حوالی ساعت ۱۰:۰۰ صبح بیش از ۴۰۰ نفر از پیروان آیین یاری مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار پایان دادن به سلب حقوق آنها و پایان دادن به سرکوب این آیین شدند. حوالی ساعت ۱۱:۰۰ نیروهای سرکوبگر به تجمع اعتراضی آرام پیروان آیین یاری یورش بردند و با باتون و سایر ابزار سرکوب آنها را مودر ضرب و شتم وحشیانه قرار دادند.

نیروهای سرکوبگر تعدادی اتوبوس آورده بودند که قصر داشتند تمامی آنها را دستگیر کنند ولی به دلایل نامشخصی بیش از ۸۰ نفر را دستگیر و به نقاط نامعلومی منتقل کردند. اسامی تعدادی از دستگیر شدگان به قرار زیر می باشد:

فریده طاهری،فرید سلیمانی،حمیرا طاهری، بهزاد طاهریان، فریدون سیاسه،بهاره ندیمی ، افشار خالقی، آرمان علیون ، حمداله حق جویان، نوشاد طاهری،مهراب اسرافیلی، ابراهیم بذله،فرشید ندیمی، سیدحسن افضلی ، احسان نادری ،بهمن صبوری، داود عزیزی و سید مهرداد مشعشع می باشند . دستگیر شدگان ابتدا به اداره آگاهی تهدان منتقل شدند و سپس به زندان اوین انتقال یافتند.

در حال حاضر اهل یارسان در حال مذاکره برای آزادی دوستانشان هستند و پای محسن اژه ای به مسئله دستگیریها کشیده شده است.

این تجمع با فراخوان مجمع مشورتی فعالین مدنی یارسان صورت گرفته است.

در حال حاضر تعداد بیشماری از پیروان آیین یاری مقابل مجلس تجمع کرده اند . یکی از افرادی که از مجلس بیرون آمد به آنها گفت که ساعت ۱۶:۰۰ قرار است که علی لاریجانی در جمع آنها حاضر شود و به خواسته های پیروان یارسان گوش فرا دهد .

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش وحشیانه به تجمع اعتراضی پیروان آیین یاری در مقابل مجلس را محکوم می کند و از کمیسر عالی و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار دخالت برای آزادی بدون قید و شرط تمامی دستگیر شدگان امروز و به رسمیت شناختن حقوق این آیین است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

۲۸مهر۱۳۹۲ برابر با ۲۰ اکتبر۲۰۱۳

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان عفو بین الملل