یمن طرح آتش بس ایران را نپذیرفت

0
151

دولت يمن، با طرح ارائه شده از سوي ايران براي پايان دادن فوري به درگيريها موافقت نكرد و آن را رد نمود. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي، هفته گذشته طرحي ۴ ماده اي به سازمان ملل متحد پيشنهاد نمود.
راجح بادي، سخنگوي دولت يمن، به خبرگزاري رويترز گفته است “كشورش طرح ابتكاري ايران را نمي پذيرد” زيرا به گفته او هدف ايران از اين پيشنهاد تنها “مانور سياسي” بوده است.

پیشنهاد ایران که از سوی محمد جواد ظریف به سازمان ملل متحد ارایه شده است خواهان “توقف فوری حملات نظامی خارجی، ارسال کمک‌های بشردوستانه، از سرگیری گفتگوی ملی با مشارکت همه احزاب سیاسی، و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی در یمن” شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از همين خبرگزاري مي افزايد: ديپلماتهاي كشورهاي غربي و عربي نيز پيشنهاد ۴ ماده اي ايران را مورد استقبال قرار نداده اند.

عربستان سعودي به همراه كشورهاي عربي متحدش در حاشيه خليج فارس، از سه هفته قبل، مواضع شبه نظاميان حوثي و متحدان آنها در يمن را مورد حمله قرار داده است.

اين كشور، جمهوري اسلامي را به دخالت در امور داخلي يمن و ارسال تسلیحات به شبه نظامیان شیعه حوثی متهم مي كند. جمهوري اسلامي ايران اين اتهامات را رد مي كند.

سازمان ملل متحد، شمار آوارگان در يمن، از آغاز حملات هوايی از سوي عربستان سعودی و متحدانش را بيش از ١٥٠ هزار نفر اعلام كرده است. بر پايه همين گزارش دست كم ٧٥٠ نفر نيز تاكنون در اين درگيريها جان خود را از دست داده اند.

حوثي هاي يمن از سپتامبر گذاشته توانستند كنترل بخشهائي از شهر صنعا، پايتخت يمن را بدست بگيرند. عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهوري يمن، ماه گذشته از صنعا به عدن درجنوب اين كشور گريخت اما با پيشروي حوثي ها مجبور به ترك يمن شد و اكنون در عربستان سعودي به سر مي برد.