یادبود کیارستمی در اسپانیا برگزار می شود

0
205

در روزهای آینده در شهرهای مادرید، سوییا ، وایادولید، جیرونا و مورسیای اسپانیا برنامه های مختلفی برای گرامیداشت یاد و خاطره عباس کیارستمی کارگردان ایرانی برگزار می شود.

در این برنامه ها بزرگداشتی که فستیوال بین المللی فیلم «سمینسی » وایادولید پیش بینی کرده جایگاه ویژه ای دارد.
«سمینسی» که امسال شصت و یکمین دوره خود را برگزار می کند از پرسابقه ترین جشنواره های سینمایی اسپانیاست و در سه دهه گذشته اهمیت ویژه ای به آثار کیارستمی داده است.

بزرگداشت کیارستمی در وایادولید با نمایش فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه با کیارستمی » کار سیف الله صمدیان روز 23 اکتبر (دوم آبان) آغاز می شود و در پی آن صمدیان، احمد طاهری مدیر کانون فرهنگی پرسپولیس اسپانیا و مسئولان جشنواره میز گردی برگزار خواهند کرد.

یک دوره از فیلم های عباس کیارستمی نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود. جشنواره وایادولید برای نخستین بار در سال 1993 نیز یک دوره کامل فیلم های این کارگردان ایرانی را با حضور خود ایشان به نمایش گذاشت.

از آن پس وایادولید توجه بیشتری به سینمای ایران نشان داد و در بیشتر سالها فیلم هایی را از ایران برای بخش نهایی خویش برگزید.

پیش از وایادولید شهر سویا مرکز ایالت اندالوسیا از عباسی کیارستمی تجلیل خواهد کرد و یک دوره از فیلم های کارگردان شهیر کشورمان را نمایش می دهد.

میزبان این برنامه که از 10 اکتبر (19مهر) آغاز می شود «بنیاد 3 فرهنگ » سوییا ، از معتبر ترین بنیادهای بین فرهنگی اسپانیاست و به مدت 2 هفته ادامه خواهد داشت.

جشنواره فیلم جیرونا در شمال شرقی اسپانیا نیز بزرگداشت مفصلی را برای کارگردان «طعم گیلاس» پیش بینی کرده است. خاویر تولنتینو مفسر معروف سینما در اسپانیا به همراه احمد طاهری در این جشنواره میزگردی خواهد داشت و به طور ویژه فیلم بیاد ماندنی «کلوز آپ» را بررسی خواهند کرد.
این برنامه به طور مستقیم از رادیو سراسری اسپانیا پخش خواهد شد.

دانشگاه آئوتونوما مادرید نیز برنامه ای در ماه اکتبر در بزرگداشت خالق «خانه دوست کجاست» تدارک دیده تا دانشجویان علاقه مند به سینما با آثار عباس کیارستمی آشنا شوند.

شهر مورسیا نیز در ماه نوامبر یک دوره از فیلم های استاد ایرانی سینما را نمایش خواهد داد.
عباس کیارستمی در سال های 2012 و 2013 دو دوره کارگاه فیلمسازی را در این شهر واقع در جنوب شرقی اسپانیا برگزار کرد.

به گزارش ایرنا،پیش از این نیز کانون فرهنگی پرسپولیس در شهر مادرید برنامه گرامیداشت عباس کیارستمی را برگزار و در طول یک هفته هنرمندان و علاقه مندان با آثار وی، کتاب یادبود این هنرمند را امضا کردند.

ویکتور اریسه کارگردان نامی سینمای اسپانیا از جمله این افراد بود که در این باره نوشت: «عباس بزرگترین فیلمساز نسل ما بود.»