گوگل ۳۹ کانال مرتبط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی را در «یوتیوب» مسدود کرد

0
179

گوگل روز پنجشنبه اعلام کرد ۳۹ کانال مرتبط با رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی را در شبکه «یوتیوب» شناسایی و آنها را مسدود کرده است.

 شرکت گوگل همچنین شش وبلاگ را در «بلاگر» و ۱۳ حساب دیگر را در «گوگل پلاس» مسدود کرده است.

به گفته گوگل، آنها مطالب سیاسی را در آمریکا به اشتراک می‌گذاشتند، اما هویت و ارتباط خود را با سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی مخفی کرده بودند.

نشریه پولیتیکو نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت، این خبر را «کنت واکر» معاون مدیرعامل گوگل در امور جهانی، اعلام کرده است.

این در حالی است که فیسبوک و توئیتر، دو شبکه بزرگ اجتماعی، نیز اخیرا اعلام کردند صدها صفحه و حساب کاربری مرتبط با جمهوری اسلامی را مسدود کردند.

اقدام این دو شبکه اجتماعی فراگیر در ادامه تلاش این شرکتها برای اصلاحات بنیادین در تامین امنیت سایبری صورت گرفته است.

فیسبوک در بیانیه سه شنبه شب خود اعلام کرد ۶۵۲ صفحه بسته شده در این شبکه اجتماعی را به این دلیل حذف کرد که مردم را در منطقه خاورمیانه، آمریکای لاتین، بریتانیا و آمریکا هدف قرار می داد. دلیل اقدام فیسبوک «رفتار هماهنگ غیر قابل اعتماد» اعلام شده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه در توئیتی در این باره نوشت، ارتباط این شبکه با رسانه دولتی ایران قابل تایید است.

برخی سایت هایی که در حوزه امنیت سایبری فعال هستند به صفحات فیسبوک اشاره می کنند که فعالیت تبلیغی علیه عربستان سعودی و اسرائیل دارند.

جمهوری اسلامی هر دو شبکه اجتماعی فیسبوک و توئیتر را فیلتر کرده است اما علاوه بر مقام های رسمی، گروه های فعال وابسته به رژیم جمهوری اسلامی در این شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند.

فیسبوک می گوید جمهوری اسلامی برخی از این صفحات «قلابی» را از سال ۲۰۱۱ ایجاد کرده است و رسانه دولتی جمهوری اسلامی و اطلاعات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در تشکیل آنها نقش داشته اند. یکی از این صفحات «مطبوعات جبهه آزادی» یا «لیبرتی فرانت پرس» نام دارد که شبکه «پرس تی وی»، رسانه انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی که اخبارش را در خارج از ایران پخش می کند، ایجاد کرده است.

همزمان با اقدام فیسبوک، توئیتر هم اعلام کرد حدود ۳۰۰ حساب کاربری را که به گفته این شرکت اقدامات مخدوش سازی هماهنگ می کرده اند، بسته است.

حساب رسمی امنیت توئیتر به روشنی از جمهوری اسلامی برای ارتباط با این حساب ها اسم برده است:

Working with our industry peers today, we have suspended 284 accounts from Twitter for engaging in coordinated manipulation. Based on our existing analysis, it appears many of these accounts originated from Islamic republic (Iran).

— Twitter Safety (@TwitterSafety) August 22, 2018

از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نقش فیسبوک در هدایت رای دهندگان، این شرکت اعلام کرده قصد دارد اصلاحاتی بنیادین برای جلوگیری از دخالت در انتخابات و فعالیت های سیاسی انجام دهد.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک روز سه شنبه گفت برای فیس بوک مهم است که همزمان با برقراری ارتباط با مجریان قانون، دولت‌ها و دیگر کشورها برای تبادل اطلاعات، ابزارهای خود را برای مقابله با محتواهای مشکوک توسعه دهد.

به گزارش صدای آمریکا به نقل از خبرگزاری رویترز،؛ جمهوری اسلامی در کنار روسیه و چین از جمله تهدیدکنندگان سایبری ایالات متحده آمریکا به حساب می آیند.