«گودزیلا» از کپی رایتش دفاع می‌کند

0
158

صاحب حقوق کپی‌رایت «گودزیلا» از کمپانی وولتاژ برای استفاده غیر مجاز از این موضوع شکایت کرد.

 مارمولک غول‌پیکر معروف معمولا با خود مرگ و نابودی می‌آورد، اما اخیرا گودزیلا دعوی قانونی هم آورده است. در حالیکه قرار است تکلیف نبرد طولانی مدت بین کمپانی لجندری پیکچرز و تهیه‌کنندگان کنار گذاشته‌شده فیلم پرفروش «گودزیلا» سال ۲۰۱۴، تابستان امسال در دادگاه روشن شود، یک برخورد قانونی دیگر هم در کن به وجود آمده است.

این بار کمپانی توهو که صاحب حقوق رسمی کپی‌رایت «گودزیلا» است، برای فیلم «غول‌پیکر» به کارگردانی ناچو ویگالاندو و با نقش‌آفرینی آن هاتاوی از کمپانی وولتاژ پیکچرز در دادگاه فدرال شکایت کرده است.

وولتاژ و ویگالاندو امسال در فستیوال کن حقوق فیلم «غول‌پیکر» را می‌فروشند اما توهو از دادگاه‌های آمریکایی می‌خواهد جلوی این فیلم را بگیرند. آن‌ها همچنین می‌خواهند به ازای هر مورد فروش کپی‌رایت وولتاژ مبلغی بیش از ۱۵۰ هزار دلار دریافت کنند.

در حالیکه قسمت دوم فیلم «گودزیلا» که گرت ادواردز ساخته بود، قرار است توسط کمپانی لجندری در سال ۲۰۱۸ ساخته شود، توهو به طور مشخص موارد زیادی برای طرح شکایت خود داشت.

این کمپانی در یک ای‌میل که روز نهم ماه می خطاب به خریداران بالقوه این فیلم منتشر شده، به این نکته اشاره کرد که فیلم «غول‌پیکر» درباره حمله به شهر توکیو توسط گودزیلا و یک روبات بزرگ است. این کمپانی ژاپنی همچنین ادعا می‌کند که ویگالوندو نیم‌رخی از این هیولا را روی جلد فیلم به کار برده است. ادعای شش بخشی این کمپانی به مصاحبه‌ای از ویگالوندو نیز اشاره می‌کند که او در آن می‌گوید قصد ساخت «ارزان‌ترین فیلم گودزیلای تاریخ» را دارد و علاوه بر این قصد دارد پوستری از فیلم وولتاژ را در کن نشان دهد که قیافه‌اش شبیه گودزیلاست.

وکلایی که به نیابت از کمپانی توهو این دعوی قانونی را ثبت کرده‌اند، می‌گویند: هیچ ظرافتی در مورد رفتار خوانده این پرونده وجود ندارد. آن‌ها به وضوح دارند به جامعه سرگرمی اطلاع می‌دهند که در حال ساخت یک فیلم گودزیلا هستند و دارند از آرم و تصاویر گودزیلای توهو برای جلب علاقه و سرمایه بیشتر برای پروژه خود استفاده می‌کنند. در حالی که خق کپی رایت این استفاده را از توهو نخریده‌اند.

به گزارش  مهر به نقل از ددلاین، اینکه کسی با استفاده از این حد رسوایی بخواهد از آثار حرفه‌ای دیگران استفاده کند به اندازه کافی غلط است. حالا اینکه خواهان، که خود به خاطر حمایت شدید و همیشگی از حقوق کپی رایت‌اش شناخته می‌شود دارد این کار را انجام می‌دهد، اصلا غیرقابل قبول است.

توهو مالک قانونی حقوق گودزیلا و یک کمپانی ژاپنی است.