گوترش از جمهوری اسلامی خواست تا نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای-موشکی‌ خود را برطرف کند

0
58

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه 9 دسامبر از رژیم جمهوری اسلامی خواست تا نگرانی‌های جامعه بین المللی درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را برطرف و به «اجرای کامل» توافقنامه 2015 با قدرت‌های بزرگ پایبند باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت، که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است، از خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق در سال 2018 و اعمال تحریم‌ها علیه رژیم جمهوری اسلامی و همچنین اقدام رژیم جمهوری اسلامی در سال 2019 برای لغو محدودیت‌های اعمال شده در توافق نامه هسته‌ای از جمله نصب سانتریفیوژهای بیشتر و افرایش غنی سازی اورانیوم ابراز تاسف کرده است.

گوترش در گزارش خود با اشاره به حمایت شورای امنیت از توافق هسته‌ای در سال 2015 ، گفت:«جامعه جهانی طی 5 سال گذشته به توافق هسته‌ای به دیده مثبت به عنوان نشانه‌ای از اثربخشی چندجانبه گرایی، دیپلماسی، گفت‌وگو و موفقیت در جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای به آن نگاه کرده است».

العربیه نوشت؛ این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال 2016 توافق هسته‌ای با رژیم جمهوری اسلامی را بدترین توافق در تاریخ آمریکا دانست .