گمرک ایران توضیح داد؛ یک زن روستایی چطور 600 خودرو لوکس وارد کرد؟

0
173

به گزارش روابط عمومی گمرگ ایران عده‌ای برای پرداخت نكردن عوارض و مالیات گمركی از كارت‌های بازرگانی یكبار مصرف و اجاره‌ای استفاده كرده و تجارت می‌كنند. افرادی كه هیچگونه اطلاعی از تجارت و بازرگانی ندارند و در قبال پرداخت مبلغی توسط افراد سودجو مبادرت به دریافت كارت بازرگانی یك بار مصرف نموده و با در اختیار قرار دادن آن اقدام به واردات كالاهایی با ارزش‌های میلیون دلاری می‌نمایند در حالی كه كل سرمایه این افراد در مقایسه با حجم تجارت آنها گاها بسیار ناچیز است.

 در حال حاضر تعدادی از این افراد توسط گمرك و با كمك سامانه جامع گمركی شناسایی شده‌اند كه در مجموع كالاهایی با ارزش بیش از 100 میلیون دلار وارد كشور نموده‌اند.

 خانم «م.د» نمونه یكی از افراد فوق است كه طی سال‌های 93-1390 اقدام به واردات بیش از 600 دستگاه خودروی سواری لوكس از طریق كارت بازرگانی یك‌بار مصرف خود نموده كه طی 256 فقره اظهارنامه وارداتی تنظیم شده، در مجموع به ارزش 16,541,024 دلار و صرفاً از طریق دو گمرك «بندر نوشهر» و «منطقه ویژه بوشهر1» وارد كشور شده است. در فهرست خودروهای وارداتی توسط صاحب كالای فوق، غیر از خودروهایی از انواع خودروهای شركت پورشه خودروهای شركت‌هایی مانند مرسدس‌ بنز، تویوتا، هیوندای و كیا شامل اسپورتیج، هیوندایی ix35، هیونداییix55، گرانجور آزرا، تویوتا لندكروز و… نیز به چشم می‌خورد.

 در سال1390 نامبرده به‌عنوان صاحب كالا اقدام به واردات انواع خودروی سواری به ارزش738,418 دلار از دو گمرك مذكور و در سال1391 به ارزش 13,284,743 دلار نموده است.

 در سال1392 به ارزش 2,272,067 دلار واردات خودروی سواری به اسم وی در گمرك ثبت شده است.

 در سال1393 درمجموع سه فقره اظهارنامه واردات به ارزش 245,795 دلار برای صاحب كالای فوق به ثبت رسیده كه شامل خودروهای تویوتا لندكروز، هیوندایی گرانجور(آزرا) بوده است.

 نكته مهم‌تر آنكه بخش عمده‌ای از خودروهای وارداتی به اسم نامبرده طی سال‌های 92-1390 با تخصیص ارز مرجع صورت گرفته است.

 گمرك ایران با راه‌اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع گمركی با كمك دانش‌پژوهان دانشگاه تهران در دولت تدبیر و امید موفق شد به‌صورت لحظه‌ای اطلاعات واردات و صادرات كشور را رصد نماید. این اقدام موجب تنگ‌تر شدن عرصه برای فعالیت متخلفان گردیده و شرایطی فراهم شده تا با الكترونیكی شدن رویه‌ها و ارسال مجوزهای واردات به روش الكترونیكی گزارش‌های مستند و به‌روز در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد و جلوی گلوگاه‌های فساد گرفته شود. با این حال راه‌اندازی سامانه جامع گمركی فضا را برای فعالیت متخلفان تنگ‌تر نموده و نمونه‌های دیگری از سوءاستفاده‌ها طی سال‌های گذشته مشاهده شده كه در فرصت دیگری این اطلاعات منتشر خواهد شد.

چند روز پیش در بین خبرها آمد که بانویی به اسم مریم دوسردهلیز که در روستای حسن آباد زندگی می کند و سرمایه زندگی‌اش کمتر از صد هزار تومان بوده که با ۲۵۶ فقره اظهارنامه بیش از ۷۰۰ خودروی سواری پورشه وارد کرده است.