گلرخ ایرایی، فعال مدنی با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد

0
240

گلرخ ایرایی، فعال مدنی روز ۱۸ فروردین ۹۸ با اتمام دوران حکم اولین پرونده‌اش از زندان اوین با قرار کفالت آزاد شد. او با «قرار کفالت ۶۰ میلیون تومانی» تا روشن شدن پرونده دومش که با آتنا دائمی زندانی دیگر مشترک است از بند زنان زندان اوین آزاد شد.

گلرخ ایرایی فعال مدنی و همسر آرش صادقی، زندانی عقیدتی به اتهام «توهین به مقدسات» از طریق نوشتن داستان منتشر نشده‌ای که در زمان تفتیش خانه آنها از سوی ماموران امنیتی کشف شد به پنج سال حبس محکوم شد و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در تجمعات مختلف مقابل زندان اوین، دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های کشته شدگان سال ۸۸ به یک سال حبس محکوم شد.

این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شد و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، او باید بیشترین مجازات را که شامل پنج سال حبس برای اتهام توهین به مقدسات بود متحمل می‌شد.

گلرخ ایرایی سوم آبان ماه ۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی در منزلش توسط ماموران امنیتی برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد. مدتی بعد او مورد عفو برای  ۳۰ ماه حبس قرار گرفت و حکم نهایی او ۲ سال و نیم شد. با این حال خانم ایرایی پرونده دیگر قضایی نیز به همراه آتنا دائمی فعال مدنی دیگر دارد که برای آن با قرار کفالت ۶۰ میلیون تومانی فعلا آزاد شده است.

یک منبع مطلع درباره این پرونده دوم گفت: «این پرونده با شکایت آقای چهارمحالی رییس زندان اوین گشوده شد و اتهامات زیادی علیه این دو در آن مندرج شد مانند اتهام توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام. با این حال آتنا و گلرخ دفاعیات خود را انجام داده‌اند و در برخی موارد اتهامات حذف شده است. هنوز آخرین دفاعیات آنها باقی مانده و بنابراین اتهام نهایی برای این پرونده مشخص نیست.»

گلرخ ایرایی و اتنا دائمی که از زمان بازداشت به بند زنان زندان اوین منتقل شدند در تاریخ چهارم بهمن ماه ۹۶ همراه با ضرب و شتم ماموران از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. زندان قرچک به زندانی با عدم رعایت تفکیک جرایم و وضعیت نامناسب بهداشتی و امنیتی معروف است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این دو فعال مدنی در اعتراض به انتقال غیرقانونی خود از روز ۱۴ بهمن ۹۶ دست به اعتراض غذا زدند. خانم ایرایی در تاریخ ۱۴ فروردین ماه به دلیل وخامت حالش به دلیل اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد.