گشایش تدریجی مرزهای هوایی اتحادیه اروپا به روی مسافران اروپایی

0
131

در حالی که ویروس کرونا در بیش از ۱۵۰ کشور شیوع پیدا کرده و محدودیت‌های رفت وآمد برون مرزی در اغلب نقاط جهان همچنان برقرار است، مقامات برخی از کشورهای عضو اتحایه اروپا از گشایش گام به گام مرزهای هوایی کشورهای خود به روی مسافران اروپایی خبر داده‌اند.

با این حال، علیرغم پایان تدریجی قرنطینه در اروپا، هنوز در مورد گشایش سراسری تمامی مرزهای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به روی مسافران اروپایی و بین‌المللی، تردیدهای زیادی وجود دارد.

با اینکه قرار است اتحادیه اروپا تصمیم خود مبنی بر گشایش مرزهای کشورهای عضو این اتحادیه را در تاریخ ۱۵ ژوئن اعلام کند، اما سران برخی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند پیش از این تاریخ، بازگشایی مرزهای خود را مشخص کنند .

ایتالیا که بیش از هر کشور دیگر اتحادیه اروپا از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده و پس از بریتانیا، بالاترین شمار جانباختگان ویروس کرونا در اروپا را به ثبت رسانده، اعلام کرده است که مرزهای هوایی این کشور از چهارشنبه ۱۴ خرداد/ ۳ ژوئن به روی مسافران اروپایی باز هستند. همزمان با اعلام این خبر، لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا خواستار گشایش متقابل مرزهای دیگر کشورهای اروپایی شده است.

برخلاف ایتالیا، تمامی مرزهای زمینی و هوایی کشورهای فرانسه، آلمان، یونان، اطریش، بلژیک، دانمارک و چندین کشور دیگر اروپایی، تا ۱۵ ژوئن مسدود هستند و قرار است بعد از این تاریخ بصورت تدریجی گشایش یابند؛ در نخستین مرحله از این گشایش، مسافران اروپایی اجازه ورود به این کشورها را بدست خواهند آورد ولی هنوز تاریخ بازگشایی مرزهای این کشورها به روی مسافران بین‌المللی اعلام نشده است.

از سوی دیگر، با اینکه دولت اسپانیا، پیش از این، تاریخ گشایش مرزهای این کشور به روی مسافران اروپایی را نخستین روز ماه ژوئیه اعلام کرده بود، اما ماریا ره یس ماروتو، وزیر گردشگری این کشور، روز (پنج‌شنبه ۱۵ خرداد/ ۴ ژوئن) گفت: «مرزهای اسپانیا از تاریخ ۲۲ ژوئن به روی مسافران اروپایی گشایش می یابند». درآمد حاصل از گردشگری نقش مهمی در اقتصاد اسپانیا بازی می‌کند و سالانه بیش از ۸۰ میلیون گردشگر به این کشور سفر می‌کنند.

بحران کرونا تاکنون پیامدهای اقتصادی زیادی را در سراسر جهان به دنبال داشته است و با نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی، کشورهای اروپایی در تلاش‌اند تا چاره‌ای برای نجات این فصل گردشگری و درآمد حاصل از آن پیداکنند. به همین دلیل، پس از پایان گام به گام قرنطینه در اروپا، اغلب کشورهای عضو این اتحادیه، خواستار گشایش مرزهای خود به روی مسافران اروپایی هستند.

رادیوفرانسه نوشت؛ با اینکه گشایش مرزهای اروپا به روی مسافران بین‌المللی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما با این حال همه کشورهای عضو این اتحادیه، پیش از ۱۵ ژوئن باید در مورد بازگشایی مرزهای خود به توافق برسند.