گسترش ویروس کرونای انگلیسی در خوزستان

0
39

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از گسترش ویروس کرونای انگلیسی در استان خوزستان خبر داد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نشست خبری با رسانه ها اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ شهر استان قرمز و هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. شهرهای امیدیه، شوش، باغملک، ایذه، هفتکل، اندیمشک، امیدیه و هندیجان در وضعیت نارنجی هستند.

وی افزود: پیک اول بیماری در استان از اردیبهشت تا تیرماه امسال بود که روند بیماری در هفته اول مرداد به حالت نزولی تبدیل شد. از اواسط شهریور باز وضعیت استان شیب رو به بالا داشت که این وضعیت تا اوایل آذر ادامه داشت و کل فوتی‌های استان روزانه سه تا چهار نفر بود. از ابتدای بهمن آمار مراجعان به بیمارستان‌ها افزایش یافت و از یازدهم بهمن به بعد سرعت مراجعه و انتشار بیماری در استان خیلی زیاد شد.

وی ادامه داد: از شانزدهم بهمن ماه سرعت انتشار بیماری بالا رفت تا حدی که احتمال دادیم این ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی است به همین دلیل نمونه‌های خود را به انستیتو پاستور ایران ارسال کردیم. پس از شناسایی یک نمونه انگلیسی در اهواز، تمام ۹۱ مسافر همراه این خانم را در پرواز ردیابی کردیم که ۸۲ نفر آنها در تهران و ۹ نفر در اهواز بودند ضمن اینکه آن خانم را در قرنطینه قرار دادیم. از ۱۰ نمونه‌ای که برای تهران فرستادیم، ۹ نمونه کرونای انگلیسی گزارش شد و ۲ نمونه ویروس از آبادان ارسال کردیم که هر ۲ انگلیسی بودند.

منشا ویروس جهش‌یافته انگلیسی عراق است

دکتر ابول‌نژادیان ادامه داد: وقتی این افراد را ردگیری کردیم به یک خانم ۴۰ ساله رسیدیم که مهمانی از کشور عراق داشت و این شخص باعث شروع گسترش بیماری در استان شد. همچنین یک آقای ۲۵ ساله از عراق به اهواز سفر کرده بود که در یکی از هتل های شهر مستقر بود که به دنبال این موضوع از ۷۴ نفر پرسنل آن هتل تست گرفتیم که چهار نفر به ویروس جهش یافته مبتلا بودند و نیز خانواده این چهار نفر نیز درگیر بیماری شدند که مایه نگرانی ما شد و وزیر بهداشت و استاندار را در جریان گذاشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: نمونه های دیگری از نقاط مختلف استان از شهرهای اهواز، هویزه، دزفول و دشت آزادگان به انستیتو پاستور فرستادیم که متوجه شدیم تمام سوش ها انگلیسی هستند. در حال حاضر جنوب و غرب استان درگیر این ویروس انگلیسی هستند لذا از مردم خواهش می‌کنم که در خانه بمانند تا این موج را رد کرده  و از انتقال این بیماری به افراد دیگر جلوگیری شود.

وی افزود: روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تست انجام می دهیم که ظرف یک یا ۲ روز آینده این تعداد را به ۱۰ هزار تست افزایش می‌دهیم. در منطقه کیانپارس و نادری که از آلوده‌ترین نقاط اهواز هستند اتوبوس آمبولانس مستقر کردیم تا از مردم تست گیری کندو بزودی یک اتوبوس در خیابان امیری آبادان نیز مستقر خواهد شد.

میانگین درگیری افراد بالای ۷۴ سال به بیماری، ۵/۴ درصد است 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: میانگین درگیری افراد بالای ۷۴ سال به بیماری ۵/۴ درصد است که توصیه می‌کنم این افراد در خانه بمانند.

وی گفت: افراد ۶۰ تا ۷۴ سال ۱۳ درصد، افراد ۴۵ تا ۵۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۳۰ تا ۴۴ سال ۳۵ درصد، افراد ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۶ تا ۱۴ ساله ۵ درصد و افراد زیر یک سال کمتر از یک درصد موارد ابتلا به بیماری را دارند.

ایرنا نوشت؛ در حال حاضر ۱۱ شهر استان در وضعیت قرمز قرار دارند.