گزارش پولیتیکو: سفیر آمریکا در آلمان درباره جمهوری اسلامی چه ماموریتی دارد

0
171

به گفته منابع آگاه، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، بی سر و صدا با مدیران شرکت های کوچک و متوسط آلمانی فعال در ایران وارد تعامل شده است تا با ارائه پیشنهادهایی برای ورود به بازار بزرگتر و پر منفعت تر آمریکا آن ها را از جمهوری اسلامی دور کند. سفیر دولت ترامپ روز سه شنبه در ملاقاتی با اتاق های بازرگانی و صنایع آلمان و چند شرکت آلمانی پیشنهادهای خود را در میان گذاشت.

بنا بر گزارش ها، سفیر جدید آمریکا در آلمان رویکرد نرم تری را نسبت به زمان ورودش به برلین در ماه مه در پیش گرفته است. ریچارد گرنل در آغاز کار خود در توییتی به شرکت های آلمانی گفته بود فورا به فعالیت شان در ایران خاتمه بدهند. هر چند گرنل احساس کرد سوء تفاهمی در این باره صورت گرفته است، اما درک غالب در برلین این بود که او آمده است تا همه چیز را به هم بریزد.

تلاش سفیر آمریکا در برلین بخشی از استراتژی فراگیر دولت ترامپ برای مجاب کردن شرکت های اروپایی به خروج داوطلبانه از ایران در آستانه تحریم های مرداد ماه و آبان ماه است.

کشورهای اروپایی به ایران، کشور جوان ۸۰ میلیونی با طبقه متوسطی بزرگ، به عنوان فرصتی جذاب برای شرکت های اروپایی نگاه می کنند.

آلمان پیش از تشدید تحریم های بین المللی در سال ۲۰۱۲ حضور گسترده ای در ایران داشت. شرکت های آلمانی به محض تحقق توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ به سرعت به ایران بازگشتند. سیگمار گابریل، وزیر اقتصاد وقت آلمان، چند روز پس از تصویب برجام برای دیدار با رئیس جمهوری جمهوری اسلامی و کوبیدن بر طبل تجارت به تهران رفت.

در آن زمان، «فدراسیون صنایع آلمان» پیش بینی کرده بود که صادرات آلمان به ایران از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۴ به ۱۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ برسد. آن پیش بینی به تحقق نپیوست و در سایه فشار آمریکا بر تهران صادرات آلمان به ایران در سال گذشته به ۳ میلیارد یورو رسید.

به گزارش صدای آمریکا به نقل از روزنامه پولیتیکو؛ پیشنهاد سفیر دولت ترامپ به شرکت های کوچک و متوسط آلمانی برای تجارت با آمریکا به جای حضور در ایران با توجه به اختلافات تجاری میان آمریکا و آلمان با خطراتی همراه است. ظاهرا آمریکا پیشنهاد بهبود روابط تجاری با عربستان سعودی را هم با شرکت های آلمانی در میان گذاشته است.