گزارش وزارت خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی در سطح سوم قاچاق انسان قرار دارد

0
278

همزمان با مراسمی در وزارت خارجه آمریکا با حضور رکس تیلرسون و ایوانکا ترامپ دختر و مشاور رئیس جمهوری آمریکا، گزارش یکساله قاچاق انسان از سوی این وزارت خانه منتشر شد که جمهوری اسلامی را همچنان در «سطح سوم» این معضل در جهان قرار می دهد.

در گزارش وزارت خارجه چند «سطح» اعلام شده است. سطح اول کشورهایی هستند که وجود مشکل قاچاق انسان را پذیرفته اند و برای رفع آن تلاش می کنند. سطح دوم و سوم این مشکل را به رسمیت شناخته اند و تلاشی ندارند یا به رسمیت نمی شناسند که جمهوری اسلامی در این سطح قرار دارد.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود از اینکه جمهوری اسلامی«تلاش محسوسی» برای رفع معضل قاچاق انسان انجام نداده انتقاد کرده اما یادآور شده، ایران گامی هایی برداشته از جمله اینکه مراکزی برای کمک به افراد قربانی قاچاق انسان راه انداخته است.

جمهوری اسلامی اعزام قربانیان به سوریه و عراق را متوقف کند

در بخشی از این گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا به سوءاستفاده جمهوری اسلامی برای اعزام قربانیان قاچاق انسان و کودکان به جنگ در سوریه و عراق انتقاد شده است. پیش از این گزارش هایی منتشر شده بود که در آنها، جمهوری اسلامی برخی شهروندان افغان را به جنگ در سوریه و عراق اعزام می کند.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا در بخش پیشنهادات، از جمهوری اسلامی خواسته شده اعزام کودکان و قربانیان قاچاق انسان به جنگ را متوقف کند.

همچنین در این گزارش آمده، قربانیان قاچاق انسان از دو طرف مجازات می شوند. از یکسو قربانی قاچاقچیان هستند و از طرف دیگر این قربانیان توسط جمهوری اسلامی مجازات می شوند. از جمهوری اسلامی خواسته شده از مجازات این قربانیان قاچاق انسان جلوگیری کند.

در پایان از جمهوری اسلامی خواسته شده که به قوانین بین المللی احترام بگذارد و تلاش های بیشتری برای کشف شبکه هاق قاچاق انسان و شبکه قاچاق جنسی انجام دهد.

در آخرین سطح که «موارد ویژه» نامیده شده، کشورهایی هستند که وضعیت بحرانی در این حوزه دارند. در گزارش امسال وزارت خارجه آمریکا، کشورهای لیبی، سومالی و یمن جزو کشورهای «مورد خاص» نامیده شده اند.

روز سه شنبه همزمان با انتشار گزارش سالانه وزارت خارجه ایالات متحده درباره قاچاق انسان در جهان، رکس تیلرسون وزیر خارجه و ایوانکا ترامپ دختر و مشاور رئیس جمهوری آمریکا از تلاشگران مبارزه با قاچاق انسان در جهان تقدیر کردند.

در این مراسم که سه شنبه شش تیر در وزارت خارجه برگزار شد، از یک دادستان، قاضی، یک قربانی قاچاق انسان، یک روزنامه نگار، پلیس و چند نفر دیگر از کشورهایی مثل هند و آرژانتین تقدیر شد.

در این مراسم، رکس تیلرسون در سخنانی گفت: هزاران زن و کودک در سراسر جهان قاچاق می شوند و این نوعی بردگی مدرن است.

رکس تیلرسون: امیدواریم قرن ۲۱ آخرین قرن قاچاق انسان باشد. بیش از ۲۰ میلیون انسان قربانی این وضعیت هستند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تلاش هایی که در دوران کوتاه دولت ترامپ صورت گرفته، گفت امیدواریم قرن ۲۱ آخرین قرن قاچاق انسان باشد. بیش از ۲۰ میلیون انسان قربانی این وضعیت هستند.

آقای تیلرسون از برخی کشورها در گزارش یکساله قاچاق انسان اسم برد و گفت: کره شمالی برای اینکه منابعی برای فعالیتش تامین کند، هزاران نفر را تحت کار اجباری در دیگر کشورها دارد و حقوقشان را می گیرد. گزارش ما نشان می دهد چین در سال گذشته کاری برای شناسایی قربانیان قاچاق انسان از کره شمالی نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا خواستار تلاش همه جانبه همه دولت ها برای ریشه کنی قاچاق انسان شد و گفت: دولت ها باید قوانین ضد فساد بیشتری به تصویب برسانند و باید قاچاق انسان جرم قابل پیگرد جناحی تلقی شود.

تیلرسون همچنین گفت در یکسال گذشته بیش از ۹۰ هزار نفر تحت پیگرد برای قاچاق انسان قرار گرفتند اما این کافی نیست. دولت ها باید تلاش بیشتری در جهان کنند.

در مراسم گزارش قاچاق انسان در جهان و تقدیر از فعالان برای مبارزه با این پدیده، ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رئیس جمهوری آمریکا نیز حضور یافت.

ایوانکا ترامپ، مشاور رئیس جمهوری آمریکا: قاچاق انسان یه جرم پنهان است و گاهی حتی اعضای خانواده در آن دست دارند.

ایوانکا ترامپ، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی گفت: قاچاق انسان یک جرم پنهان است و گاهی حتی اعضای خانواده در آن دست دارند.

مشاور رئیس جمهوری آمریکا افزود: دغدغه دولت آقای ترامپ این است که امسال، مانع قاچاق انسان در آمریکا و دیگر کشورها شود.

به گزارس صدای آمریکا؛ ایوانکا ترامپ مشاور و دختر رئیس جمهوری آمریکا: به عنوان یک مادر می گویم خیلی از قربانیان قاچاق انسان قربانی آزارهای جنسی هستند.