گزارش های جدید نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

0
122

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه 9 آوریل 2021 در گزارشی ضمن اشاره به مورد جدید نقض توافق هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی، این کشور را به دستکاری در ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش متهم کرد.

در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری «رویترز» روز جمعه از آن مطلع شده، جمهوری اسلامی به طور ضمنی به نقض جدید توافق هسته‌ای امضا شده با قدرت‌های جهانی متهم شد.

اتهام جمهوری اسلامی از سوی آژانس به نقض جدید توافق برجام، همزمان با دیدار و رایزنی‌های هیات جمهوری اسلامی با نمایندگان قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای 2015، صورت گرفته که احتمالا به ایجاد تنش ایران و کشورهای غربی منجر خواهد شد.

هرچند آژانس از اتهام آشکار جمهوری اسلامی به نقض توافق هسته‌ای خودداری کرده طبیعتا این گونه گزارش‌های «ویژه» آژانس تنها در صورت وقوع نقض‌هایی، به کشورهای عضو ارسال می‌شوند‌.

در این راستا دیپلمات‌ها به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که آنچه در این گزارش آژانس آمده است تا سطح نقض جدید توافق هسته‌ای پیش رفته که در ارتباط با ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی است.

با امضای توافق هسته‌ای در سال 2015، کشورهای امضا کننده آن افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی را محدود کردند اما صفحه‌های سوخت قراضه دارای مقادیری از اورانیوم غنی‌شده تا سطح 20 درصد را مستثنی کرده و آنها را «هدر رفته» تلقی کردند.

اکنون اما گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شده که جمهوری اسلامی بعضی از این مواد را احیاء کرده است.

العربیه نوشت؛ هرچند میزان اورانیوم غنی‌شده در این صفحه‌های سوخت کم است ارائه گزارش درباره آن اما در زمانی حساس بوده، به ویژه‌ این‌ که این اقدام جمهوری اسلامی در سایه مشارکت جمهوری اسلامی و ایالات متحده در مذاکرات غیر مستقیمی است که در وین برای یافتن راهکاری جهت بازگشت دو طرف به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای انجام می‌شود که به خودی خود، نقض جدید توافق هسته‌ای به شمار می‌رود.