گزارش نیوزویک؛ اعتراضات در شهرهای بزرگ، واکنش منفی به حکومت جمهوری اسلامی

0
167

گزارشی از جیسون لمون در نیوزویک؛ در حالی که تظاهرات اعتراضی سراسر ایران را فراگرفته است، نمایندگان مجلس در ایران طرح پرسش از حسن روحانی، رئیس جمهوری جمهوری اسلامی، درباره نحوه مدیریت اقتصادی دولت، را به جریان انداخته اند.

روحانی برای حضور در مجلس یک ماه فرصت دارد. رئیس جمهوری جمهوری اسلامی باید به نمایندگان درباره سیاست های اقتصادی اش و طرح هایش برای رسیدگی به ناآرامی های ناشی از نگرانی های فزاینده اقتصادی توضیح بدهد. نرخ برابری ریال در برابر دلار سقوط شدیدی داشته و در بازار سیاه حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان فروخته می شود. با این وجود، دولت روحانی همچنان نرخ مبادله رسمی با دلار را ۴۴۰۰ تومان نگاه داشته است.

قانونگذاران می خواهند از روحانی بپرسند چرا توافق هسته ای جمهوری اسلامی موسوم به برجام در بهبود مشکلات اقتصادی کشور نقشی نداشته است. با وجود خروج آمریکا از برجام در ماه مه، پنج طرف دیگر این توافق، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه همچنان پایبندی خود را به آن حفظ کرده اند.

با گذشت چند سال از برجام، بانک های جمهوری اسلامی همچنان دسترسی محدودی به خدمات مالی جهانی دارند. دولت روحانی پیشتر با تمجید از توافق هسته ای وعده می داد که شاهد سیلی از سرمایه گذاری خارجی خواهیم بود. با بازگشت دوباره تحریم های آمریکا، روحانی با واکنش های منفی سیاسی و اجتماعی فزاینده ای روبرو است.

تظاهرات در شهرهای سراسر ایران طی روزهای گذشته ادامه داشته است. شهروندان از کمبود آب، قطع برق و فساد فراگیر در کشور شکایت دارند.

دولت روحانی برای نمایش رسیدگی به مشکلات مردم، ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی، را برکنار کرد و به تدابیری برای تقویت ریال دست زده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ گری سیک، استاد دانشگاه کلمبیا و کارشناس امور ایران، می گوید سقوط اقتصادی ایران ناشی از سوء مدیریت منابع کشور است.