گزارش فیگارو از حضور ۳۰۰ نیروی سپاه پاسداران در شکست محاصره آمرلی

0
219

نقش جمهوری اسلامی  در جنگ علیه شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، از جمله موضوعاتی است که در هفته‌های اخیر، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

در حالی که جمهوری اسلامی هر گونه اعزام نیرو به عراق را تکذیب می‌کند و کمک‌های خود را مشورتی و تسلیحاتی عنوان می‌کند، اما برخی از گزارش‌ها و تصاویر منتشره، عکس این را بازگو می‌کنند.

نشریه فیگارو، گزارشی مفصل در این باره منتشر کرده و به نقل از جعفر مصطفی، از مسئولان حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی نوشته است که ایران با اعزام ۳۰۰ تن از نیروهای سپاه پاسداران، در شکست محاصره شهر آمرلی، نقش ایفا کرد.

به نوشته فیگارو: «روز دهم اوت که شبه نظامیان داعش به شهرجلولاء در جنوب شرقی کردستان حمله کرده و آن را به تصرف خود در آوردند، تهران بدون تأمل واکنش نشان داد. هنگامی که شبه نظامیان خود را به مرزهای ایران نزدیک می‌کردند، تهران نمی‌توانست بی تفاوت باقی بماند به ویژه که می‌خواستند راه مرتبط کننده کردستان به بغداد را قطع کنند.»

جعفر مصطفی در مصاحبه با نشریه فیگارو توضیح می دهد که پس از تصرف جلولاء توسط داعش، بلافاصله یک نماینده از ایران به دیدار مسئولان حکومت اقلیم کردستان عراق رفت و پیشنهاد کمک کرد «چرا که آنها نسبت به پیشروی داعش بشدت نگران بودند.»

به گزارش العربیه؛ جعفر مصطفی می گوید: «ایران به ما پیشنهاد حمایت‌های نظامی داد و گفت که مشاوران نظامی، به ویژه در زمینه سلاح‌های سنگین و توپخانه برایمان ارسال خواهد کرد.»

او ادامه می‌دهد: «یک گروه سیصد نفره از سپاه پاسداران به منطقه آمدند و در کنار ما وارد مبارزه شدند.»

او اضافه می کند که البته آنها پس از پایان عملیات باز گشتند.

نویسنده گزارش فیگارو که در شهر خانقین حضور دارد، می‌نویسد: «در این شهر پر از نخل‌های بزرگ، حضور پاسداران به چشم نمی آید. حتی در بیست کیلومتری این شهر در منطقه مرزی نیز پاسداری به چشم نمی خورند. حملات ماه اوت داعش به این منطقه گرچه اکنون جلویش گرفته شده ولی باعث از دست رفتن شهر جلولاء شد که هنوز هم در دست شبه نظامیان داعش است. هم اکنون ٢٠٠ پیشمرگه در اطراف شهر، تحرکات داعش را زیر نظر دارند.»

ملا بختیار صالح احمد یکی از فرماندهان نظامی کردها در یک مصاحبه توضیح می دهد که آنها خیال داشته‌اند با حمله به جلولاء آن را از دست داعش بیرون آورند، ولی در جریان این حمله شبه نظامیان با فرستادن دو چریک انتحاری و انفجار آنها در دو منطقه حساس، تلفات زیادی به کردها وارد و آنها را از پیشروی منصرف کردند.

نویسنده فیگارو در باره شهر خانقین می‌نویسد که در این شهر فرهنگ ایرانی نفوذ فراوانی دارد، اهالی بومی این منطقه کردهای شیعه هستند که روابط خانوادگی وسیعی با ساکنان آن سوی مرز دارند.

دشت دیاله که اینک محل درگیری های فراوانی میان داعش با کردها و نیز شبه نظامیان شیعه آموزش دیده و مسلح شده توسط ایران است، در اطراف شهر خانقین گسترده است.

جعفر مصطفی می‌گوید که سیصد نفر از پاسداران به منطقه فرستاده شده‌اند تا در بازگشائی و تصرف مجدد شهر آمرلی کمک کنند.

ملا بختیار صالح احمد به فیگارو می گوید در حملات هوائی نقش آمریکا بسیار مهم است ولی در زمین، ایران نقش پراهمیتی بر عهده دارد.

مقاله قبلیبازداشت ۱۱نفر به اتهام نشر جوک درباره خمینی
مقاله بعدیگزارشی تکان دهنده و وحشتناک از درنده خویی و اعمال ضدبشری بازجویان ولی فقیه علیه یک زندانی سیاسی
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...