گزارش جروسلم پست: تحریم‌های آبان ماه به جمهوری اسلامی لطمه زیادی خواهد زد

0
148

روزنامه جروسلم پست در گزارشی نوشت: آیِلِت شاکِد، وزیر دادگستری اسرائیل، در مصاحبه ای با جروسلم پست می گوید تحریم های آمریکا علیه بخش انرژی جمهوری اسلامی که سیزدهم آبان ماه آغاز می شود، آسیب بسیاری خواهد زد.

شاکد که بخشی از کابینه امنیتی اسرائیل است، گفت کشورش آمادگی دارد «اگر تحریم ها کفایت نکند، هر کاری – کد واژه استفاده از نیروی نظامی – برای توقف جمهوری اسلامی در دسترسی به بمب هسته ای انجام بدهد».

او گفت در کل فعلا باید منتظر بود و دید تحریم های آبان ماه چه تاثیراتی خواهد داشت.

اما با توجه به ابراز تردید بسیاری از کارشناسان امور دفاعی و اقتصادی از تغییر کامل رفتار جمهوری اسلامی با وجود ادامه حمایت چین، روسیه و دیگر کشورهای آسیایی، وزیر اسرائیلی یادآوری می کند که ضروری است کشورش همیشه «برای حرکت به سوی دیگر افق ها» آماده باشد.

آیِلِت شاکِد درباره تاثیر طرح صلح خاورمیانه دولت ترامپ، شامل راه حل تشکیل دو کشور، بر آینده دولت اسرائیل، گفت نتانیاهو نخست وزیر خواهد ماند، مساله این است که دولت او پس از انتخابات با احزاب جناح راست ائتلاف کند یا احزاب چپ.

وزیر دادگستری اسرائیل در عین حال تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بسیار بعید دانست.

او همچنان نسبت به ایجاد روابط مستقیم میان اسرائیل و کشورهای عرب سنی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ شاکد درباره تهدیدهای ناشی از ظهور محور سوریه-جمهوری اسلامی-حزب الله و تحویل موشک های دفاعی «اس سیصد» روسی به ارتش بشار اسد گفت: «ما اجازه نخواهیم داد جمهوری اسلامی در سوریه پایگاه بزند… ما نمی گذاریم حزب الله به سلاح های نقطه زن دست پیدا کند. با اس ۳۰۰ ما با چالش های بیشتری روبرو خواهیم شد و این برای اسرائیل خوب نیست، ولی می دانیم چطور از پس آن بر بیاییم.»