گزارش جدید احمد شهید از آمار کم سابقه اعدام در ایران و نگرانی درباره وضعیت بهاییان

0
172

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران روز پنجشنبه در ژنو در حاشیه سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل با خبرنگاران گزارش جدیدی از وضعیت حقوق بشر در ایران را ارائه داد.

شهید گفت دوشنبه هفته آینده گزارش ام را به شورای حقوق بشر ارائه می کنم.

به گزارش صدای آمریکا، شهید با بیان اینکه “قبلا هم از توافق هسته ای استقبال کرده ام، گفت این توافق حالا می تواند به دولت ایران فضایی بدهد که توجه بیشتری به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران داشته باشد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران گفت از سال ۲۰۱۳ تغییر قابل توجهی در لحن و برخورد دولت ایران در مواجه با حقوق بشر را شاهد بودیم، ولی این منتهی به تغییر اساسی در این کشور نشده است.

احمد شهید گفت گزارش جدید او در مورد ایران موضوعات مختلفی را در بر می گیرد همچون افزایش اعدام ها، که حداقل ۹۶۶ زندانی در سال ۲۰۱۵ در ایران اعدام شده اند که این بالاترین میزان اعدام در ایران طی دو دهه گذشته است.

احمد شهید گفت در گزارشم چهار موضوع اصلی را برجسته می کنم:

۱. تداوم اعدام متهمان نوجوانان، ۲. مشکلات اساسی وضعیت دادرسی قضایی در ایران ۳. وضعیت جامعه بهاییان ایران ۴. همکاری ایران با مکانیزم های جهانی حقوق بشر. 

اعدام نوجوانان

به گفته احمد شهید، اینها مهم ترین مواردی هستند که ایران باید به شدت به آنها رسیدگی کند. در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ شانزده نفر نوجوان در ایران اعدام شده اند که بیشترین میزان در ۵ سال گذشته است.

احمد شهید متمم های اضافه شده به قوانین جزا و آیین دادرسی کیفری در ایران را نشانگر تلاش ها برای حل برخی مشکلات موجود در قوانین ایران دانست.

او گفت با وجود این تلاش ها آمار اعدام نوجوانان نه تنها کاهش پیدا نکرده که طی دو سال گذشته افزایش داشته است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از دولت ایران خواست سریعا و بدون شرط مجازات به اعدام نوجوانان خاتمه دهد.

نیاز فوری به اصلاحات اساسی

او گفت: “نیاز فوری به اصلاحات اساسی در نظام دادرسی قضایی این کشور” وجود دارد که می تواند به “بهبود قابل توجه وضعیت حقوق بشر” در ایران منجر شود..

احمد شهید همچنین از وجود مشکلات بنیادی در جریان دادرسی ها و محاکمه عادلانه متهمان در ایران ابراز نگرانی کرد.

او از مصوبه های جدید قضایی که حقوق متهمان از جمله حق دسترسی به وکیل و ایجاد محدودیت برای بازداشت پیش از محکومیت را افزایش می دهد تحسین کرد. با این همه گفت که این قوانین شرایطی را فراهم می کند که حقوق متهمان جرائم مرتبط با امنیت ملی را تضعیف و یا نادیده می گیرد.

شکنجه برای اعتراف گیری

احمد شهید گفت که “به طور مرتب و نگران کننده ای” گزارش هایی از زندان انفرادی طولانی مدت، شکنجه ، اعتراف زیر شکنجه و عدم دسترسی به وکیل دریافت می کند؛اقداماتی که قوانین جاری ایران را نقض می کند.

به گفته گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، “صدها ایرانی از جمله روزنامه نگاران، فعالان رسانه ای مدافعان حقوق بشر و اپوزیسیون در زندان های ایران هستند.” او اشاره کرد که به طور مشخص ۴۷ روزنامه نگار و بلاگر در ایران زندانی اند.

وضعیت بهاییان

احمد شهید در گزارش خود نگرانی شدید از رفتار دولت ایران با جامعه بهاییان این کشور را اعلام کرد و از سیاست های ستیزه جویانه ای که ایران برای هدف قراردادن بهاییان، به حاشیه راندن آنها و تبعیض و آزار اذیت آنها بوجود آمده و آنها را از حقوق اولیه زندگی محروم می کند انتقاد کرد.

او گفت: نکته نگران کننده دیگر این است که متاسفانه در پاسخ به نگرانی های من دولت ایران همواره از بهاییان به عنوان”فرقه ” یاد می کند و آنها را “دشمن فرضی مردم ایران” می شمارد.