گزارش از آزار جنسی معترضان بازداشتی

0
87

روز دوشنبه ۲۱ نوامبر یک شبکه آمریکایی گزارش مفصلی را در مورد نحوه برخورد ماموران جمهوری‌اسلامی با معترضان بازداشتی در بازداشتگاهها منتشر کرد و طی آن به‌نقل از شاهدان عینی مدعی آزار جنسی و تجاوز به معترضان در زندان‌های جمهوری اسلامی شد.

این شبکه می‌گوید با توجه به ممنوع بودن فعالیت شبکه‌اش در ایران، تیمی از خبرنگاران و گزارشگرانش از اقلیم کردستان عراق این گزارش مفصل تحقیقی را تهیه‌ کرده‌اند. 

یکی از شاهدان، دختر کرد جوانی‌ است که با نام مستعار هانا با سی‌ان‌ان صحبت کرده است. او می‌گوید در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده و به بازداشتگاهی در ارومیه منتقل می‌شود. این دختر حدودا ۲۰ ساله در توصیف زمان بازداشت خود، از دستگیری همزمان ده‌ها دختر و پسر دیگر با خود خبر می‌ده و می‌گوید ماموران در حین بازجویی دخترها را مورد آزار جنسی قرار می‌داده‌اند و حتی مطمئن است به دختر زیبایی که به تنهایی به اتاق بازجویی هدایت شده بود، تجاوز شده است. او در اثبات این ادعای خود موفق به ارائه دلیل دیگری نمی‌شود و می‌گوید بعضی از این دخترها بعدا به زندان‌های شهرهای دیگر منتقل شده‌اند.

 با این‌حال این شبکه آمریکایی می‌گوید محل بازداشت او با توجه به داده‌هایی که او و چند نفر دیگر از شاهدان عینی در اختیار این رسانه قرار داده‌اند، تشابهات منطقی بسیاری را بین ادعاهای این افراد تائید می‌کند و به احتمال زیاد بازداشتگاه مزبور در محله اسلام‌آباد ارومیه قرار دارد.

یورونیوز به نقل از سی‌ان‌ان می نویسد؛ همچنین با استناد به تصاویری که طی هفته‌های اخیر از نحوه برخورد ماموران امنیتی با مردم معترض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌گوید مستندات زیادی در مورد آزار جنسی از سوی ماموران جمهوری‌اسلامی جمع‌آوری کرده است. سی‌ان‌ان می‌گوید برای رسیدن به این نتیجه حساب‌های کاربری بسیاری را چه در داخل و چه در خارج ایران چک کرده و از فیک نبودن آن‌ها اطمینان حاصل کرده است.

یکی از این موارد مربوط به آرمیتا عباسی، دختر ۲۰ ساله کرجی است که پس از آغاز ناآرامی‌ها به یکی از چهره‌های رسانه‌ای اعتراضات خیابانی بدل شد. ماموران جمهوری اسلامی با این اتهام که آرمیتا یکی از «رهبران اغتشاشات» است و با اعلام اینکه در منزلش ۱۰ کوکتل مولوتف کشف شده، وی را بازداشت کردند اما این همه ماجرا نبود. مکالمه‌ای بین پزشکان بیمارستان امام علی کرج که به  اینستاگرام درز کرد حکایت از آن داشت که آن‌ها با دیدن بدن لرزان آرمیتا و کله تراشیده شده او متقاعد شده‌اند نیروهای امنیتی وی را نه تنها تحت شکنجه که مورد خشونت جنسی قرار داده‌اند. یکی از کادر درمان این بیمارستان صحت این خبر را در گفتگو با سی‌ان‌ان تایید کرده است.

آرمیتا عباسی هم‌اکنون در زندان فردیس زندانی است و ظاهرا این شبکه آمریکایی نتوانسته با او یا اعضای خانواده وی تماس بگیرد.

این شبکه در بخش دیگری از این گزارش مفصل خود، به نقل از شاهدان عینی نوشته که در مواردی ماموران برای باج‌خواهی و بسته‌ نگه‌داشتن دهان قربانیان و احتمالا برای منصرف کردن آن‌ها از ادامه اعتراض، از صحنه آزار جنسی فیلم تهیه کرده‌اند. این رسانه آمریکایی می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی به درخواست‌های مکررش برای توضیح در این خصوص  تاکنون پاسخ نداده‌اند.

شاهدان عینی که خود را از مرز زمینی و به‌طرق غیرقانونی به اقلیم کردستان رسانده‌اند هم می‌گویند این مسیر روز به روز دشوارتر می‌شود و خیلی‌ها به دلیل خطرات سفر، قید آن را می‌زنند.

این رسانه می‌گوید اکثر خشونت‌‌ها و آزارها در مناطق کردنشین ثبت شده و تعداد افرادی که حاضر می‌شوند جلوی دوربین از این موضوع حرف بزنند، با توجه به «تابو» بودن این موضوع بسیار کمتر از تعداد واقعی قربانیان است. 

جرقۀ ناآرامی‌ها و اعتراضات کم‌سابقه ایران که وارد سومین ماه خود شده‌ است با مرگ مهسا‌امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی زده شد. طی دو ماه اخیر نیز  شهر زادگاهش و دیگر شهرهای کردنشین صحنۀ شدیدترین درگیری‌ها میان نیروهای حکومتی و مردم معترض بود.