گزارش اداره آگاهی آلمان درباره تعرضات جنسی در شب سال نو میلادی

0
198

دزدی، آزار و مزاحمت‌های جنسی و تجاوز به زنان در شب سال نو میلادی در آلمان، تنها به سه شهر کلن، هامبورگ و اشتوتگارت محدود نبوده است. رسانه‌های آلمان از رویدادهای مشابهی در ۱۲ شهر دیگر این کشور نیز خبر می‌دهند.

بر اساس خبرهای سه رسانه‌ی آلمانی WDR, NDR و “زوددویچه تسایتونگ” به نقل از گزارش “محرمانه‌ی” اداره‌ی کل آگاهی آلمان (BKA)، در شب‌ سال نوی میلادی در ایالت‌های دیگر این کشور نیز زنان و دختران جوان مورد تجاوز و تعرض جنسی مردانی “خارجی‌نما” قرار گرفته‌‌اند که به‌طور گروهی عمل می‌کرده‌اند. در اغلب موارد پول، تلفن دستی و اموال شخصی قربانیان نیز به سرقت رفته است.

این گزارش “محرمانه‌” به سفارش کمیسیون تدارکی کنفرانس وزیران داخله‌ی ایالت‌های آلمان تهیه شده است. این نشست دو روزه‌ با عنوان “امنیت و پناهندگی” روزهای ۲۱ و ۲۲ ژانویه در شهر ماگدبورگ، مرکز ایالت زاکسن آنهالت آلمان برگزار شد.

تعرضات جنسی غیرتشکیلاتی

در گزارش پلیس جنایی آلمان آمده است که حملات جنسی و غارت‌گرانه‌ی متجاوزان با برنامه‌ریزی قبلی صورت نگرفته و تجاوزگران که اغلب برگه‌ی شناسایی پناه‌جویی همراه داشتند، با یکدیگر در ارتباط تشکیلاتی نبوده‌اند. در این چارچوب، ۲۷ مورد آزار و اذیت جنسی در شهرهای مونیخ و نورنبرگ ایالت بایرن، ۲۵ مورد در بادن‌ورتمبرگ، ۱۱ مورد در برمن و ۶ مورد در برلین گزارش شده است. در ایالت هسن، ۳۱ مورد تعدی جنسی، مزاحمت‌های تحقیرآمیز جنسی، دزدی یا اقدام به آن به ثبت رسیده است. بزه‌کاران هنوز شناسایی نشده‌اند.

بیشتر مزاحمت‌ها و تعرضات جنسی در هامبورگ و نوردراین وستفالن صورت گرفته است: در هامبورگ بیش از ۱۹۵ شکایت در این زمینه به ثبت رسیده که به دستگیری ۸ مظنون انجامیده است. دو جوان بازداشت‌شده در اقامت‌گاه‌های موقت پناه‌جویان در حاشیه‌ی شهر زندگی می‌کنند و تباری افغانی داشتند.

ماموران آگاهی در نوردراین‌‌وستفالن مشغول بررسی بیش از ۱۰۷۶ مورد شکایت در شهرهای کلن، دوسلدورف و بیله‌فلد هستند. ۶۹۲ مورد این پرونده‌ها تحت عنوان دزدی و “صدمه‌ی جسمانی” به ثبت رسیده که تعرض جنسی را هم دربرمی‌گیرد. ۳۸۴ مورد دیگر آزار و اذیت و مزاحمت جنسی را شامل می‌شود. ۱۱۶ مورد از تعرضات جنسی با سرقت لوازم شخصی قربانانیان همراه بوده است. ۱۲ تن از مظنونان که در روزهای گذشته بازداشت‌شده‌اند، آلمانی و ۶۰ تن دیگر تبارهای الجزایری، عراقی، افغانی و سوری دارند.

آمار اداره‌ی مرکزی پلیس

بر اساس گزارش سه رسانه‌ی WDR, NDR و “زوددویچه تسایتونگ”، اداره‌ی مرکزی پلیس که مسئولیت برقراری امنیت در ۸ ایستگاه اصلی راه‌آهن آلمان را به عهده دارد، تا کنون ۴۳ شکایت دریافت کرده‌است. متجاوزان که احتمالا مراکشی، الجزایری و تونسی هستند، ‌هنوز شناسایی نشده‌اند.
در نیدرزاکسن، براندنبورگ، زاکسن، رایلند فالز و زارلند، هر چند مواردی گزارش شده، ولی شدت و شمار آزار و اذیت‌های جنسی در مقایسه با رویدادهای کلن کمتر بوده است. در مکلنبورگ ـ فورپومرن، زاکسن آنهالت، شلزویگ هولشتاین و تورینگر شکایتی به ثبت نرسیده است.

دو جرم با یک حرکت

در پایان گزارش که در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ به ثبت رسیده، جرم “تعدی جنسی همراه با سرقت” به عنوان شکل جدیدی از بزهکاری عنوان شده که در تمام موارد به صورت غیرتشکیلاتی و بدون برنامه‌‌ریزی‌قبلی صورت گرفته است. نویسندگان گزارش تاکید می‌کنند که این نتایج از آن‌جا که تحقیقات هنوز به پایان نرسیده، می‌توانند تغییر کنند یا تکمیل شوند.

قربانی تجاوزات و تعرضات جنسی اغلب زنان و تنها در چند مورد مردان بوده‌اند. سن بزهکاران جنسی بین ۱۷ تا ۳۰ سال ارزیابی می‌شود.

دشواری تعیین تبار عاملان تعرض جنسی

گفته می‌شود که تحقیق درباره‌ی تبار و ملیت بزهکاران جنسی به دشواری صورت می‌گیرد. توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، از مسئولان پلیس جنایی و امنیتی این کشور خواسته بود، در تهیه‌ی گزارش خود این دو نکته را در نظر بگیرند.

دلیل دشواری تعیین تبار و ملیت مظنونان، نبود داده‌های قابل اعتماد درباره‌ی هویت مظنونان عنوان شده است. از آن گذشته، پلیس جنایی ایالت‌های مختلف از اصطلاحات یک‌سانی برای توصیف متجاوزان استفاده نمی‌کند. ‌بادن ورتمبرگ، به عنوان مثال از دو مظنون آمریکایی و الجزایری نام می‌برد و دیگر ادارات از بزهکاران “عرب‌نما” یاد می‌‌کنند.

در گزارش هامبورگ، متجاوزان گروه کوچکی از “مردانی با ظاهری جنوبی” عنوان شده‌اند و ایالت هسن اصطلاح “گروهی با شکل و شمایل مردان شمال آفریقا، جنوب و شرق اروپا و عرب” را انتخاب کرده‌است. در نوردراین ـ وستفالن مظنونان با عنوان “مردانی که به‌نظر مهاجر تبار می‌آمدند” و “خارجی‌نما” مشخص می‌شوند، بدون آن که معیار و مبنای تعیین این ویژگی‌ها تعریف شده باشد.

تعرضات جنسی در اروپا و جهان

گزارش اداره‌ی کل آگاهی آلمان هم‌چنین حاکی اخباری در باره‌ی مزاحمت‌ها و تعرضات جنسی در کشورهای دیگر اروپایی در شب سال نوی میلادی است. بر این اساس از موارد مشابهی در فرانسه، یونان، سوئد و ترکیه یاد شده که شدت و شمار آن‌ها “چندان چشم‌گیر” نبوده است. منابع این گزارش‌ها، “غیررسمی” و بر اساس خبرهای منتشر‌شده در رسانه‌های کشورهای‌یادشده تنظیم شده است. در کرواسی، به عنوان مثال، از یک مورد شکایت نام‌برده شده، ولی اداره‌ی پلیس این کشور گزارش رسمی در این زمینه منتشر نکرده است.

به گزارش دویچه وله؛ کارمندان سفارت آلمان در مصر و الجزیره نیز درباره‌ی وقوع تعرضات جنسی در شب سال نوی میلادی در این کشورها گزارش می‌دهند، در حالی که گفته می‌شود که در مراکش و تونس جرایمی از این دست صورت نگرفته است.
قرار است در نشست مقامات پلیس جنایی “یوروپل” که در پایان ماه ژانویه برگزار می‌شود، در باره‌ی چگونگی تحقیق در باره‌ی جرایم جنسی در سطح اروپا بحث و تبادل نظر صورت گیرد.